UX design.

De User Experience (UX) of gebruikerservaring moet altijd centraal staan op je website. Of je doelgroep nu  mannen met een baard  of 20-jarige vrouwelijke fashionistas is, iedereen moet op een zo efficiënt mogelijke manier zijn of haar doel bereiken op jouw website.  Simpel gezegd kunnen we stellen dat hoe sneller je website erin slaagt om aan de wensen van de bezoeker te voldoen, hoe beter het UX design is.

Om na te gaan of de bezoekers van je website snel vinden waarnaar ze op zoek zijn, kan er een UX studie worden uitgevoerd. In dit type onderzoek ga je de interactie tussen de gebruiker en je website centraal zetten. Zoals Hoa Loranger, Vice President van Nielsen Norman Group zegt: UX without users isn’t UX. Het belang van goede user research mag dus nooit uit het oog verloren worden. De gebruiker neemt tijdens dit hele proces een prominente plaats in. Ook de validatie na het uitvoeren van user research mag niet vergeten worden. Ga bij je gebruikers na of de doorgevoerde wijzigingen in orde zijn. Zet eventueel een test op om te kijken of de aanpassingen correct zijn. Alleen door alle stappen te doorlopen kom je tot een goede UX studie.

De drie meest gebruikte manieren om een UX flow in kaart te brengen zijn expert reviews, user flows en usability testen. Dazzle biedt al deze diensten aan, apart van elkaar of in combinatie. 

Expert review

Dazzle biedt expert reviews van je (toekomstige) website aan. Een eerste stap hier is het opstellen van buyer persona’s en user stories. Buyer persona’s zijn fictieve en gedetailleerde profielen van je doelpubliek. Zo kan je verschillende buyer persona’s hebben op je website. Een buyer persona wordt nooit lukraak opgesteld, hiervoor dien je je te baseren op reeds verzamelde data. User stories zijn beschrijvingen van taken die een bezoeker moet kunnen uitvoeren. We bekijken wie iets doet, wat ze doen en waarom ze dit doen. Daarnaast gaan wij aan de slag met enkele specifieke user experience richtlijnen (247 web usability guidelines). We evalueren hier onder andere de gebruiksvriendelijkheid van de homepagina, de zoekopties en de geloofwaardigheid van je website. 

Eens we de pijnpunten van je website geïdentificeerd hebben, kan je hier meteen mee aan de slag gaan en de usability van je website verbeteren. 

User flow

Een user flow (of UX flow) brengt de weg die een gebruiker aflegt op jouw website vooraleer hij of zij overgaat tot een actie in kaart. Dit is dus geen onbelangrijk element van je website: je wil namelijk dat bezoekers zo snel en vaak mogelijk tot een conversie komen.  

Dazzle brengt de huidige user flow van verschillende doeleinden in kaart. Daarna bekijken we hoe we deze flows kunnen optimaliseren. Enkel wanneer zowel de flow volledig in orde is (inclusief uitvoerig testen) als de UX en UI op punt staan, kan er gestart worden met het uitwerken van het design van de website.

Usability test

Waar het bij UX gaat over de volledige gebruikerservaring, focussen we bij usability op het optimaliseren van het gebruiksgemak. Bij een usability test gaan we een de slag met je doelpubliek. Tijdens deze test zal een groep bezoekers verschillende taken uitvoeren. Dit is een interessante manier om irritaties en eventuele tekortkomingen van je website te ontdekken. Het is namelijk vaak zo dat iemand die dagelijks met een website of applicatie werkt, vindt dat de website een logische structuur heeft, terwijl er voor de bezoeker sprake is van veel verwarring. 

Een usability test kan bijvoorbeeld ook helpen om de user flow te optimaliseren. Als je ziet dat deelnemers er te lang over doen om een taak uit te voeren, dan weet je dat de user flow niet helemaal goed zit. Onze usability testen worden uitgevoerd in Figma, een cloud-gebaseerde wireframing tool die uitermate geschikt is voor het uitwerken van  UI en UX designs en flows.  

Relevante artikels.

24 min

Google Analytics gebruiken (configuratie, rapporten, attributie modellen en meer)

In deze whitepaper leert u hoe u Google Analytics kunt gebruiken om uw website te verbeteren, hoe u deze kunt instellen en we hebben enkele videobronnen toegevoegd om …
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …

Zoeken

Contact

Nieuwsbrief

Contact

Dazzle BV
Braemstraat 127
9050 Gentbrugge

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>