Wat is social media marketing?

Social media is alomtegenwoordig, zowel privé als professioneel. Maar liefst 7,5 miljoen Belgen is actief op minstens één social media platform. De kans is dus heel groot dat ook jouw doelgroep actief is op social media. Dit brengt natuurlijk grote opportuniteiten met zich mee. 

Maar wat is social media marketing nu precies? Eenvoudigweg is dit een marketingmethode waarbij je social media gebruikt om jouw online doelen te realiseren. Hoe uiteenlopende de doelen ook zijn, van awareness creëren tot sales genereren, voor elk van die doelstellingen is social media marketing een zeer waardevolle techniek.

 

 de verschillende social media platformen voor social media marketing

Waarom kiezen voor social media marketing?

Groot én divers bereik

We verwezen al naar het groot aantal Belgen dat aanwezig is op social media. Het spreekt dus voor zich dat je via social media marketing ontzettend veel mensen kan bereiken. Maar het grootste voordeel is dat elk platform een specifiek publiek heeft en je dus verschillende kanalen op een andere manier kan inzetten om jouw doelgroep(en) te activeren. Het is dus belangrijk te bepalen welk kanaal voor welke doeleinden wordt ingezet. Wil je weten hoe je jouw Facebook pagina optimaal kan beheren? Lees dan ons artikel over Facebook voor bedrijven.

Persoonlijke interactie

Social media marketing is de uitgelezen manier om een meer directe en persoonlijke communicatie met je klanten te onderhouden. Het is zo een belangrijke factor om je klantentevredenheid te verhogen, meer loyaliteit te creëren en het kan zelfs tot community building leiden. Dit leidt op termijn dan weer tot een hogere verkoop.

Meetbare resultaten

De verschillende platformen bevatten vaak ook uitgebreide mogelijkheden om het succes van je social media marketing te meten al is een bijkomende analyse in Google Analytics wel aan te raden. Welk type van posts werkt beter, op welke dagen, uren, ...? Op die manier kan je jouw social media inspanningen bijsturen en optimaliseren.

 

Social Media Strategie

 

Gevaar van social media marketing

Omdat iedereen hoort over social media en de populariteit ervan bij andere bedrijven, starten veel ondernemers hiermee zonder een echte social media strategie. Deze ondernemers posten zonder enige regelmaat content waarop hun doelgroep niet zit te wachten en dit bijvoorbeeld enkel op Facebook. Dit is zowaar nog slechter dan helemaal niet aanwezig zijn op social media. Bezint eer ge begint en schrijf een goede social media strategie uit. Een ander probleem is dat de social media strategie soms gezien wordt als een heel aparte strategie, maar het is noodzakelijk om je social media marketing uit te voeren binnen het kader van de totale marketing strategie.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij jouw social media marketing strategie en/of contentcreatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren, we helpen je graag!