Wat is SEO of Search Engine Optimization?

Waarom is SEO belangrijk?

Wanneer je een website bouwt, wil je natuurlijk ook dat deze gevonden wordt door (potentiële) klanten. Dit kan je enerzijds door SEA of Search Engine Advertising. Hierbij gebruik je advertenties in de hoop je website zo hoog mogelijk in Google (of andere zoekrobots) te zien verschijnen. Anderzijds is er ook de mogelijkheid om aan SEO of Search Engine Optimisation te doen. Je gaat dan je website optimaliseren zodat ze makkelijker vindbaar is in Google, maar deze keer dus zonder te adverteren. De bezoekers die je hiermee verkrijgt, vormen je 'organisch' of 'natuurlijk' verkeer. 

Hieronder zie je het verschil tussen SEA en SEO zoekresultaten in Google. In beide gevallen is het belangrijk dat je website of pagina's relevant zijn voor de bezoekers en meer specifiek voor de zoekterm die ze in Google ingaven. 

 

SEO en SEA resultaten in Google

 

Enkele weetjes:

  • Amper 25% van alle gebruikers zoekt verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten.
  • Meer dan 80% van alle aankopen in de B2B markt starten met een organische zoekopdracht.
  • 85% van alle clicks zijn organisch.

 

De drie pijlers van SEO

  1. Technische optimalisatie
  2. Content optimalisatie
  3. Link building

 

Technisch, content en linkbuilding in cirkels verbonden met SEO

 

Technische optimalisatie

Technische optimalisatie in het kader van SEO is heel uitgebreid, maar we beperken ons hier tot de belangrijkste elementen:

  • Zorg dat je website mobiel responsief is en een goede laadsnelheid heeft.
  • Gebruik headers en metatags.
  • Denk aan je interne link structuur. Dit wil zeggen dat je relevante pagina's voor je bezoeker met elkaar verbindt door ernaar te linken.
  • Zorg voor een 'https' ipv 'http' protocol.
  • Vermijd duplicate content.
  • Voeg een sitemap of Robots.txt toe.

 

Man wijst naar bord met zoekmachine optimalisatie op geschreven

 

Content optimalisatie

De eerste belangrijke stap is dat je op zoek gaat naar de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt die een hoge conversiewaarde hebben. Je kan hiervoor gebruik maken van Google Search Console of de zoekwoordenplanner van Google AdWords. In het voorbeeld hieronder zie je zoekwoordideeën, het zoekvolume en de concurrentie in AdWords voor zoekwoorden gelinkt aan ijsblokjesleveranciers aangebracht door de zoekwoordenplanner. Uiteraard kun je ook de SEO inspanningen van je concurrenten analyseren. Achterhaal welke zoektermen zij gebruiken en hoe goed ze scoren op bepaalde zoektermen.

 

Zoekwoordenplanner voorbeeld

 

Link building

Het laatste onderdeel is iets waar je minder directe controle over hebt, maar wat wel steeds belangrijker wordt in de wereld van SEO: link building. Link building wil zeggen dat er vanuit andere betrouwbare websites naar jouw website of naar specifieke webpagina's gelinkt wordt, de zogenaamde backlinks. Hoe meer autoriteit deze websites hebben hoe beter voor jouw website, want het imago van die websites heeft een positief effect op het imago van jouw eigen website. Autoriteit krijg je immers als Google ziet dat je een populaire website hebt met veel waardevolle content waarnaar door externe websites authentieke backlinks worden gelegd. Ook social media helpt voor link building. Wanneer mensen jouw posts delen op Facebook of andere kanalen wordt dit ook gezien als een link naar jouw website.

 

Link building en attributen die ernaar verwijzen

 

Conclusie

Via SEO kan je ervoor zorgen dat jouw website beter vindbaar is voor je bezoekers en dit zonder te adverteren. Let wel, dit is een proces van lange duur. Aanpassingen zullen niet meteen merkbaar zijn. Toch is dit een hele goede strategie om op lange termijn mooie resultaten te boeken. Voer dus stap voor stap optimalisaties door en zorg bovenal voor waardevolle en regelmatige nieuwe content voor jouw bezoekers.

Wil je meer weten of denk je eraan om een SEO audit van jouw website te laten uitvoeren? Aarzel dan niet om ons te contacteren, we helpen je graag!