Wat is inbound marketing?

Inbound marketing zet de principes en gedachten van traditionele marketing op zijn kop. In de eerste plaats omdat het uitgaat van je (potentiële) klant. De focus ligt op de behoeften en het gedrag van je klant. Klanten zoeken steeds vaker online en hebben dus veel meer kennis. Ze gaan zelf op zoek naar relevante informatie. Je boodschap uitschreeuwen door middel van traditionele en onpersoonlijke marketing werkt niet langer. De cijfers uit onderstaand onderzoek (Hubspot) spreken voor zich:

 

Data van Hubspot over traditionele marketing

 

Geef je klant waar hij van houdt

Inbound marketing trekt via het internet potentiële klanten aan door in te spelen op het online gedrag van die klanten. Je haalt met andere woorden de klanten naar je toe door hen de juiste, relevante content aan te bieden op de juiste plaats en op het juiste moment. Inbound marketing is daarom ook per definitie multi-channel. Je biedt zinvolle content aan binnen de juiste context. Dat betekent dat je content niet alleen relevant moet zijn voor je potentiële klanten, maar ook dat je hen op het juiste moment én via het juiste kanaal moet bereiken. Je maakt dus net zo goed frequent gebruik van sociale media en e-mail marketing als van andere kanalen of je eigen website.

 

De 4 fases van inbound marketing

Inbound Marketing gebeurt in 4 fases. Voor elke fase gebruik je specifieke content voor een optimaal resultaat. Het komt erop neer dat je je potentiële klant wil bereiken om vervolgens een betrokkenheid te creëren. Daarna ga je over tot het activeren van die klant om hem vanaf dan blijvend te koesteren en voeden. Het is hierbij dus zeer belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is (buyer personas helpen hierbij) en in welke fase van de buyer journey iemand zich bevindt. De juiste content op het juiste moment moet ervoor zorgen dat jouw potentiële klanten naar de volgende fase overgaan om zo uiteindelijk klanten te worden.

 

REAN model

 

Hoe start je met Inbound Marketing?

Inbound Marketing is dé methode om online van volslagen vreemdelingen eerst klanten en daarna zelfs ambassadeurs van je merk te maken. Dat doe je door:

  • Relevante content te creëren voor je doelgroep.
  • De vindbaarheid van deze content te optimaliseren. 
  • Deze content online te promoten door te bloggen, via de sociale media, enz. 
  • Website bezoekers te converteren naar klanten met onder andere marketing automation tools.
  • Je inbound marketing aanpak en resultaten voortdurend te meten én analyseren.

Besef wel dat je inbound marketing niet in 1-2-3 implementeert. Het vraagt tijd en de consument heeft de sleutel in zijn hand. Cruciaal om dit alles op te zetten is marketing automation. Daarmee kan je ervoor zorgen dat automatisch e-mails worden verstuurd op het moment dat jij acht dat een consument er klaar voor is, je segmenteert ermee je contacten, geeft hen punten op basis van hun gedrag, ... Wij gebruiken hiervoor het marketing automation platform Mautic.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij jouw inbound marketing strategie en/of contentcreatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren, we helpen je graag!