Wat is e-mail marketing?

Tekening met e-mailmarketing en enveloppen

 

E-mail marketing wordt al te vaak afgeschreven als een oubollig en onnuttig communicatiemiddel, maar die slechte naam is volkomen onterecht en achterhaald. De laatste jaren zit e-mail marketing immers terug in de lift omdat het goede resultaten blijft boeken. Dat is natuurlijk niet het geval bij spammails waarvoor onder meer de GDPR wetgeving in het leven werd geroepen. Het is daarom erg belangrijk om persoonlijke en relevante e-mails te versturen. Zorg dus voor een uitgekiende e-mail marketingstrategie waarmee je optimale resultaten kan behalen.

 

Relevantie

Relevantie is cruciaal in e-mail marketing. Zorg ervoor dat de ontvanger van de e-mail op dat moment geïnteresseerd is in de inhoud ervan. Dit lijkt evident, maar is minder voor de hand liggend dan het lijkt. Onderzoek wat jouw doelgroep interesseert. Als je e-mail niet gewenst is, zal deze in de spamfolder terechtkomen wat je volledige e-mail marketingstrategie dwarsboomt. E-mails die als spam worden beoordeeld door lezers kunnen er op lange termijn immers voor zorgen dat e-mailproviders jou een negatief statuut zullen geven, waardoor zelfs relevante e-mails niet meer tot bij jouw lezers komen.

 

afbeelding met brievenbus waar spam inkomt

 

Personalisatie

Dit hangt nauw samen met het vorige deel. Om je relevantie te verhogen is personalisatie in e-mail marketing heel belangrijk. Dat gaat heel wat verder dan bijvoorbeeld je ontvanger met de voornaam aan te spreken. Het is nadenken over welk type van communicatie hij of zij op een specifiek moment wil ontvangen. Denk hierbij aan de bekende sales funnel die je klanten onderverdeelt in de specifieke fase waarin ze zich op dat moment bevinden. Met nieuwe leads wil je toch eerst een vertrouwensband opbouwen en hen niet meteen bestoken met sales praatjes? Dit trek je dus ook door in de content van je e-mails. Meer tips & tricks over personalisatie vind je in dit artikel.

 

 

E-mail personalisatie

 

E-mail marketing en marketing automation

De voorgaande onderdelen betekenen natuurlijk dat je e-mail marketing een tijdrovend proces zal zijn als het allemaal manueel uitgevoerd moet worden. Daarom zijn er marketing automation tools die je hierbij kunnen helpen. Met hun hulp zorg je ervoor dat klanten door bepaalde acties, bijvoorbeeld het downloaden van een artikel, aan een bepaald segment worden toegewezen. Leads die zich in dit segment bevinden, krijgen dan op hun beurt volledig automatisch verschillende e-mails op verschillende geplande tijdstippen toegezonden. De mogelijkheden zijn eindeloos en zullen je niet alleen heel heel wat tijd besparen, maar marketing automation zal er ook voor zorgen dat je e-mails met de gewenste content op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomen.

Meer weten over hoe marketing automation jou kan helpen? Lees dan ons artikel over het marketing automation platform Mautic of contacteer ons voor meer uitleg!