Wat is content marketing?

Content marketing is een van de steunpilaren van elk goed marketingplan. Het uitgangspunt is om aan je (potentiële) klanten informatie te geven die ze willen, in plaats van opdringerige en invasieve reclameboodschappen op hen af te sturen waar ze niet op zitten te wachten. Sterke content creëren is veel klantvriendelijker, doeltreffender en uiteindelijk ook voordeliger om succes te hebben. 

 

afbeelding met inbound marketing vscontent marketing

 

Verschil content marketing en inbound marketing

Je vraagt je misschien af wat dan juist het verschil is tussen content marketing en inbound marketing? Beide zijn er toch op gericht om relevante informatie te delen om op die manier een toegevoegde waarde te zijn? Dit klopt, maar inbound marketing gaat nog verder dan content marketing. Je kan inbound marketing meer zien als een paraplu waar zowel content als online marketing onder samenvallen. Content marketing draait om zinvolle contentcreatie, terwijl inbound marketing ook inspeelt op de juiste context waarin die content bij de juiste persoon of doelgroep moet terechtkomen om ze zo van leads te converteren naar nieuwe klanten. Content marketing is dus een belangrijk onderdeel van een inbound marketing strategie, zonder content zou inbound marketing gewoon niet bestaan.

 

Een content marketing strategie opzetten

Onderzoek

Hoe begin je hier nu juist aan en waar moet je opletten voor een goede content marketing strategie te ontwikkelen? Het belangrijkste is om je klant centraal te stellen en niet je producten of diensten. Ontwikkel dus goede content vanuit de klantbehoeftes. Ga op zoek naar wat jouw klanten belangrijk vinden en via welke zoekwoorden ze hiernaar zoeken. Belangrijk hierbij is ook dat je de content optimaliseert voor de lezers en niet voor zoekmachines! Als je goede content op een regelmatige basis produceert voor jouw klanten zal Google dit sowieso positief beoordelen voor je SEO

Inzicht in wat relevant is voor je doelgroep is dus een goede start voor je content marketing. Vervolgens moet je ook nadenken over welke kanalen je zal gebruiken, hoe vaak je content wil én kan publiceren en welke content types je het beste inzet.

Creatie

Een cruciale stap is uiteraard om de content te creëren. Dit kan je zelf doen of uitbesteden aan een bureau of freelancer. Vertrek hier niet van nul, maar verzamel eerst relevante informatie aan de hand van infographics, onderzoeken, case studies, ...

Distributie en promotie

Denk na over hoe je wil dat jouw publiek in contact komt met de content. De mogelijke kanalen zijn uiteraard heel uitgebreid denk maar aan je nieuwsbrief, social media kanalen, betaalde advertenties zoals Google AdWords, ... 

 

Meten is weten met meetlat

 

Meten is weten

Uiteraard wil je weten of je content marketing strategie nu daadwerkelijk iets oplevert. Daarom is het belangrijk om de resultaten te beoordelen aan de hand van verschillende metrics, zoals onder meer:

  • Aantal bezoekers 
  • Lengte van de sessie
  • Paginaweergaven
  • Tijd op de pagina
  • Aantal nieuwe volgers, likes, ...
  • Aantal leads

     
Content is koning

 

Waarom investeren in content marketing?

Zoals al vermeld zijn consumenten op zoek naar bedrijven die een meerwaarde leveren en dit niet alleen via producten of diensten, maar ook door relevante informatie aan te bieden. Daarnaast zijn er nog voordelen verbonden aan een goede content marketing strategie: 

  • Je kan in dialoog gaan met al jouw stakeholders via social media marketing.
  • Het verstevigt de klant-onderneming relatie.
  • Het zorgt voor meer loyale klanten.
  • het verstevigt jouw reputatie en autoriteit in je vakgebied.
  • Het brengt extra bezoekers naar jouw website.
  • Het verhoogt uiteindelijk je verkoop: marketeers die een blog publiceren hebben 13 keer meer kans op een positieve ROI (Bron: Hubspot)

Voor nog meer argumenten om als bedrijf aan content marketing te doen, is dit artikel over de meerwaarde van content marketing een aanrader.

Lijkt simpel, niet? Toch is het dit niet. Content marketing is meer dan de creatie van (fantastische) content en de distributie ervan via verschillende kanalen. Niet iedereen zal je content naar waarde schatten. Je zal dus telkens de verschillende stappen opnieuw moeten uitvoeren, om dan te meten welke soort content nu het beste werkt voor jouw doelpubliek. Content marketing is dus een werk van lange adem, maar op termijn levert het zeker de gewenste resultaten op.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij jouw content marketing strategie en/of contentcreatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren, we helpen je graag!