Social media advertising

Social media advertising, of adverteren op sociale media, is de uitgelezen manier om met jouw specifieke doelgroep in contact te komen. De populairste kanalen waarop dit gebeurt zijn Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Waarom moet je beginnen met social media advertising? De eerste reden spreekt voor zich. Een zeer groot deel van de bevolking is actief op 1 of meerdere sociale media platformen. Het potentiële bereik van je advertenties is dus enorm. Het tweede voordeel is dat je heel specifiek je advertenties op een bepaalde groep kunt targeten. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om je te richten op mensen op basis van de taal, locatie, maar ook op interesses, hobby's en zo veel meer.

Afbeeldingen van de verschillende social media platformen

 

Adverteer op het juiste platform

Een enorm bereik en tal van targetmogelijkheden, zo lijkt social media advertising heel eenvoudig. Toch moet je zeer doelgericht te werk gaan. Het publiek van elk social media platform heeft bijvoorbeeld zijn eigen kenmerken. Zo zijn er veel meer jongeren actief op Instagram dan op LinkedIn. Daarnaast verschilt de manier van communiceren ook op elk platform. Op Facebook kan je meer informeel te werk gaan, dan op Twitter of LinkedIn. Ook zijn de targetmogelijkheden overal anders. Terwijl je je advertenties op Facebook en Instagram zeer specifiek op interesses en locaties kan richten, zijn de mogelijkheden hierbij op LinkedIn beperkter. LinkedIn staat dan weer sterker in het targeten van mensen met een specifieke functie. 

Testen, testen en ten slotte testen

Hoe goed je campagnes ook voorbereid zijn, de resultaten van social media advertising kan je nooit voorspellen. Volg daarom nauwkeurig je campagnes op en stuur bij waar nodig. Creëer A/B testen om de effecten van verschillende factoren te zien. Zo kan je de tekst, het formaat van je advertentie (een afbeelding of video), maar ook de doelgroep en biedingen aanpassen om op die manier de resultaten van je inspanningen te optimaliseren.