SEA: Search Engine Advertising

SEA of Search Engine Advertising: laat je Adwords door Dazzle beheren

SEA of Search Engine Advertising is het adverteren van webpagina's op zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Omdat Google veruit de grootste speler is, staat SEA in de praktijk vaak synoniem met het adverteren via Google Adwords.

Je moet gewoon een website hebben en de klanten zullen je wel automatisch vinden. Klinkt dat te mooi om waar te zijn? Dat is het ook. Er zijn zo veel websites en concurrenten dat potentiële klanten niet zomaar op jouw website terechtkomen. Je zult dus iets meer moeten doen dan enkel 'online' zijn. 

Gelukkig zijn er verschillende manieren om je online visibiliteit te vergroten, zoals bijvoorbeeld door te investeren in SEO (Search Engine Optimisation). Dit wil zeggen dat je je website optimaliseert voor zoekmachines, zoals Google, om zo op 'organische' manier sneller en beter gevonden te worden. SEO is echter een werk van lange adem. Als je op korte termijn beter gevonden wil worden in de zoekresultaten van Google dan is Google AdWords een goede optie. Google AdWords is één van de meer gekende SEA (Search Engine Advertising) mogelijkheden. Hieronder zie je het verschil tussen organische resultaten en advertenties via Google AdWords.

 

SEA via Google Adwords

 

 

Je kan naast het zoeknetwerk ook adverteren via display advertenties. Bovendien is er ook de mogelijkheid om te adverteren in app's, bestaat er ook zoiets als shopping advertenties én zijn video advertenties mogelijk. Meer dan keuze genoeg dus om jouw website snel hoger te laten scoren dankzij SEA. Wij zullen ons nu echter beperken tot de 2 meestgebruikte types: zoek- en display advertenties.

 

Verschil tussen zoeknetwerk en display netwerk

Bereik

Advertenties binnen het zoeknetwerk kunnen worden vertoond in:

  • De zoekmachine van Google zelf, in Google Play en in Google Maps.             
  • Op de websites van de zoekpartners van Google, zoals bijvoorbeeld in de zoekresultaten op de website van Humo.be.                      

Advertenties binnen het display netwerk kunnen worden vertoond in:

  • Het display netwerk van Google, met websites zoals Gmail, Blogger en YouTube.
  • Het display netwerk van partners. Dit zijn miljoenen websites waarop je advertenties kunnen verschijnen. 

Doel

Of je kiest voor een zoek- of een display advertentie is afhankelijk van het doel van je SEA campagne:

  • In het search netwerk wil je mensen bereiken die actief op zoek zijn naar een bepaald product of dienst.
  • Het display netwerk is eerder op basis van de aard van jouw doelgroep: je wil personen met bepaalde interesses, demografie, ... bereiken. Dit is meer om brand awareness te genereren. Het wordt ook vaak gebruikt voor remarketing bij mensen die al eerder in contact zijn gekomen met jouw website of bepaalde advertenties. Zalando en bol.com doen bijvoorbeeld heel actief aan display advertising. 

 

SEA en Google Adwords: de voordelen

Een groot voordeel van adverteren met Google AdWords is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord meetbaar zijn. Je kan dus continu je zoekwoorden en biedingen bijsturen en optimaliseren. Daarnaast kan je ook heel gericht op locatie targeten, zodat je advertentie niet zomaar aan iedereen verkocht wordt. Als je bijvoorbeeld een regionale fietsenverkoper bent, dan wil je natuurlijk alleen dat jouw advertenties aangeklikt worden door potentiële klanten in de regio. Een andere mogelijkheid is om op bepaalde tijdstippen of dagen te adverteren. Als eigenaar van een restaurant wil je bijvoorbeeld enkel adverteren op de dagen dat je effectief open bent en misschien zelfs pas 1 of 2 uren voordat je open gaat om zo de conversies te maximaliseren.

 

Hoe werkt Google AdWords?

Bij Google Adwords betaal je de CPC (Cost-Per-Click) op een advertentie. De maximale CPC die je wil uitgeven kan je zelf instellen. Via een veilingsysteem wordt nadien bepaald op welke positie en hoe vaak jouw advertentie wordt vertoond. Daarnaast is de kwaliteitsscore van belang. Deze wordt bepaald door:

  • De verwachte CTR (Click-Through-Rate) van de advertentie.
  • De relevantie van de landingspagina in vergelijking met de advertentie.
  • De relevantie van het zoekwoord.

Samen met het effectieve bod bepalen bovenstaande factoren de Ad Rank van je advertentie. Op basis van jouw Ad Rank wordt dus bepaald welke positie je advertentie in Google krijgt. Belangrijk om te weten is dat je telkens het bod betaalt van de concurrent die net onder je gerankt wordt vermeerderd met 1 eurocent. 

Formule Ad Rank Google AdWords

 

Wat zijn de nadelen van Google AdWords?

Natuurlijk kunnen de kosten voor je campagnes snel oplopen als je niet nauwgezet bijhoudt wie op jouw advertenties klikt. Niet iedereen is namelijk altijd even aandachtig wanneer ze op een boodschap klikken en zo krijg je dus irrelevante clicks. De reden hiervan kan onder meer zijn dat je zoekwoorden te breed zijn. Neem bijvoorbeeld een onderneming die mobilhomes verhuurt. Als je enkel 'mobilhomes' ingeeft als zoekwoord, zal je ook mensen bereiken die op zoek zijn naar 'vakanties met mobilhomes', 'mobilhomes kopen', ... Dit zijn allemaal clicks waar je dan uiteindelijk enkel maar geld mee verliest en niks bij wint. Je kan de relevantie van je advertenties monitoren door de bounce rate, duur van de sessies en het aantal bezochte pagina's per sessie op te volgen in Google Analytics.

 

Hulp nodig met je Google AdWords campagnes?

Geïnteresseerd in adverteren in Google, maar weet je niet hoe te beginnen? Of wil je geen beginnersfouten maken die je onnodige kosten bezorgen? Contacteer ons gerust voor begeleiding bij het opzetten van je campagnes of een opleiding!