Een marketingplan is een rapport dat alle marketing- en commerciële inspanningen beschrijft die een organisatie levert om bepaalde doelstellingen te behalen. Het plan is gebaseerd op intern en extern onderzoek.
Een digitaal marketingplan beperkt zich tot je online doelstellingen en de acties (strategisch, tactisch en operationeel) waarmee je die kan bereiken.
Het opmaken van dit plan omvat volgende stappen:
- Situatie analyse: wie zijn jullie, wat is je historiek en wat is je business?
- Hoe is je marketingmix opgebouwd (product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie)?
- SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).
- Digitale marketing health check: hoe zit het met je SEO (zoekmachineoptimalisatie), online campagnes en advertising?
- Google Analytics: wat zijn je huidige online resultaten?
- Buyer Persona’s: wie koopt bij jou?
- Customer Journey: welk (online) traject legt je klant af vooraleer hij overgaat tot een aankoop?
Na deze analyse bepalen we waarop we moeten focussen om leads te genereren voor jouw bedrijf:
Het plan sluit af met SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) marketingdoelstellingen en een concreet actieplan.