Digitaal marketingplan

Een marketingplan is een rapport dat alle marketing- en commerciële inspanningen beschrijft die  een organisatie levert om bepaalde doelstellingen te behalen. Het plan is gebaseerd op intern en extern onderzoek. 

Een digitaal marketingplan beperkt zich tot je online doelstellingen en de acties (strategisch, tactisch en operationeel) waarmee je die kan bereiken. 

Een digitaal marketingplan opmaken

Een marketingplan is een rapport dat alle marketing- en commerciële inspanningen beschrijft die  een organisatie levert om bepaalde doelstellingen te behalen. Het plan is gebaseerd op intern en extern onderzoek. 

Een digitaal marketingplan beperkt zich tot je online doelstellingen en de acties (strategisch, tactisch en operationeel) waarmee je die kan bereiken. 

Het opmaken van dit plan omvat volgende stappen: 

  • Situatie analyse: wie zijn jullie, wat is je historiek en wat is je business? 
  • Hoe is je marketingmix opgebouwd (product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie)?
  • SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). 
  • Digitale marketing health check: hoe zit het met je SEO (zoekmachineoptimalisatie), online campagnes en advertising?
  • Google Analytics: wat zijn je huidige online resultaten?
  • Buyer Persona’s: wie koopt bij jou? 
  • Customer Journey: welk (online) traject legt je klant af vooraleer hij overgaat tot een aankoop? 

Actieplan om leads te genereren

Na deze analyse bepalen we waarop we moeten focussen  om leads te genereren voor jouw bedrijf: 

Contentplan

Wij bepalen samen met jou welke content moet voorzien zijn voor welk type bezoeker (persona’s) en via welk kanaal. Dit is de content planning.

Het schrijven van de teksten zelf doen wij in huis door onze contentmanager, die SEO-proof teksten aflevert. Of we werken samen met jouw vaste tekstschrijvers.

SMART

Het plan sluit af met SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) marketingdoelstellingen en een concreet actieplan.

Marketing plan on paper

Relevante artikels

Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De customer journey uitgelegd

Om een inzicht te krijgen in je klantenervaring is de customer journey cruciaal voor elke onderneming. Maar hoe beschrijf je die en, nog belangrijker, hoe ga je ze …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>