CAB Vlaanderen

Diensten
Web Applicaties Hosting en Support
Jaar
2018
Klant
Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven vzw

De organisatie

Het CAB (Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven vzw) werd opgericht om de tolkenwerking voor doven en slechthorenden te coördineren en het tekort aan tolken op te vangen. Iedereen kan bij het CAB een tolk aanvragen en de dienst tracht voor iedere opdracht een tolk uit te sturen.

Op de website van het CAB treft u onder de juiste rubrieken heel wat administratieve, juridische en praktische informatie aan.

De uitdaging

De oude applicatie voor het beheren van tolkuren en aanvragen was organisch gegroeid over de laatste 8 jaar. In die periode veranderde de regelgeving en werden er nieuwe functionaliteiten aan de applicatie toegevoegd. Vandaar de noodzaak om de applicatie te herzien. 

Volgende punten waren hierbij belangrijk:

  • Vereenvoudigen van de ingave van recurrente aanvragen (voor scholen) en het makkelijker beheersbaar maken van uitzonderingen en annulaties. 
  • Optimaliseren van de interface voor tolken zodat zij makkelijk aanvragen kunnen vinden op plaatsen en tijdstippen die hun passen.
  • Optimaliseren van de aanvraag flow zodat tolken sneller kunnen toegekend worden aan een aanvraag.

De oplossing

Een nieuwe Drupal 8 webapplicatie werd gebouwd voor het beheren van de opdrachten tot tolkondersteuning van slechthorenden, budgetbeheer en rapportering. De complexe informatie-architectuur werd gerealiseerd in Drupal 8: 

  • Contacten zijn de doven en slechthorenden die aanvragen voor tolkbegeleiding indienen. De contacten kunnen worden bijgestaan door een ouder/leerkracht/… 
  • Elk contact heeft recht op meerdere wallets. Elke wallet is een budget tolkuren gerelateerd aan een bepaalde behoefte: werk, school, sociaal, …
  • Een contact kan een aanvraag voor een tolk indienen. Een aanvraag wordt getypeerd door locatie, aard tolken, vereist niveau, datum, context, …
  • Aanvragen worden doorverwezen aan tolken op basis van zijn beschikbare kalender en vaardigheden. De tolk kan de aanvraag aanvaarden of weigeren. Na aanvaarding wordt automatisch een opdracht aangemaakt voor het opvolgen van de tijdsregistratie. Deze wordt gebruikt voor de facturatie. Het beheer van de uitbetaling aan tolken is ook opgenomen in de applicatie. 

Dit project werd gerealiseerd in +/- 500 mandagen in een Agile projectmethodologie. Alle betrokken partijen (doven en slechthorenden, ouders, school, tolken, begeleiders, …) werden betrokken in het testtraject en kregen een finale opleiding.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>