Een gebruiksvriendelijke website

Het laatste dat je wil dat je bezoeker doet wanneer hij op jouw website terecht komt, is nadenken. Klinkt dit gek? Het is nochtans wel de realiteit. Als jouw bezoekers moeten nadenken over hoe ze jouw website moeten gebruiken en wat de boodschap is van jouw website, zijn ze weg. Hoe kan je jouw website zo gebruiksvriendelijk en effectief als mogelijk maken?

 

Zorg ervoor dat de bezoeker zo weinig mogelijk moet lezen

Less is more. Hou je boodschap bondig, eenvoudig en to-the-point. Te veel tekst leidt je bezoeker af van de essentie. De leesbaarheid van je content wordt ook beïnvloed door de gekozen font, de witruimtes en de tekstkleur. Sta hier dus zeker ook even bij stil. 

 

‘Toon’ in plaats van te ‘vertellen’

Webpagina’s worden gescand, niet gelezen. Pas als de gescande content nuttig blijkt, zal de bezoeker een specifiek deel uitkiezen om effectief te lezen. Zorg daarom voor een hele duidelijke en visuele paginastructuur met titels, subtitels, paragrafen, tussentitels, tekstblokjes, ... Zorg er ook voor dat alle knoppen en links direct zichtbaar én aanklikbaar zijn, ook bij mobiel gebruik.

 

Keep it simple

 

Maak zoeken en surfen op jouw website doodeenvoudig

Het is heel belangrijk dat jouw bezoekers zich heel eenvoudig doorheen jouw website kunnen bewegen zonder verdwaald te raken. Jouw bezoekers moeten dus altijd kunnen zien waar ze zijn en waar ze naartoe gaan. Zorg daarom voor een duidelijke en intuïtieve menubalk die de essentie van jouw producten en diensten goed weergeeft. Integreer zeker ook een zoekbalk en een homeknop in je menubalk. 

 

Zorg voor een uitnodigende en duidelijke homepagina

Jouw homepagina is het online gezicht van je bedrijf. Bij het ontwerpen van jouw ideale homepagina moet je jezelf daarom afvragen wat jouw doelgroep nu precies nodig heeft of wat men wil weten de allereerste keer dat ze met jouw merk in contact komen. Zorg er vervolgens ook voor dat jouw homepagina onderstaande zaken bevat of weerspiegelt:

  • Jouw merkidentiteit: Wie ben je?
  • Jouw product of dienst: Wat doe je?
  • Jouw waardebepaling: Welk probleem los je op?
  • Een duidelijke paginastructuur
  • Actuele promoties 
  • Duidelijke call-to-actions zoals Abonneren, Kopen, Boeken, Downloaden, Gratis proefperiode, …
     
Maak uw website mobielvriendelijk

 

Mobielvriendelijke website

De afgelopen jaren heeft het online verkeer een serieuze shift meegemaakt van hoofdzakelijk desktop naar vooral mobiel. Daar komt dan nog eens bij dat het schermformaat van de mobiele apparaten enorm kan verschillen. Zorg er daarom voor dat jouw website een optimale gebruikservaring geeft op elk mogelijk mobiel apparaat en schermformaat.


Online formulieren: zo kort mogelijk 

Hou je online formulieren kort en logisch. Vraag niet om ‘optionele’ informatie. Als het optioneel is, waarom vraag je er dan naar? Vraag enkel die essentiële informatie die je effectief nodig hebt op dat moment. Het online formulier van een nieuwsbrief vraagt bijvoorbeeld idealiter enkel om een naam en e-mailadres. Op dat moment heb je als bedrijf absoluut nog geen fysiek adres nodig.

 

Ikke ikke ikke en de rest kan stikken

 

Het is niet altijd eenvoudig om een website te bouwen uitgaande van de noden en wensen van de klant. Jij kent je product en dienst immers als de beste en je wilt die informatie en kennis heel graag delen met je bezoekers. Hou echter altijd in het achterhoofd dat als je je website bondig, eenvoudig en gebruiksvriendelijk opbouwt, je uiteindelijk beter inspeelt op de wensen en noden van je bezoekers en dit zal op lange termijn resulteren in meer trouwe bezoekers, langere bezoektijden en meer conversies. En uiteindelijk draait het daar allemaal om, niet?

Weet je niet echt goed hoe je jouw website gebruiksvriendelijk kan maken? Contacteer ons dan gerust voor een audit van jouw website en een duidelijk advies over de noodzakelijke aanpassingen.