Digital Marketing basics: 5 tips voor het promoten van je website

Het internet is een dichtbegroeide jungle geworden. Een website hebben is lang niet genoeg om je doelpubliek online te bereiken. Met deze 5 basisprincipes uit de digitale marketing kan je zelf aan de slag. 

1. Eenvoud siert

De meeste bezoekers spenderen minder dan 10 seconden op je website. Hou dus alles zo eenvoudig mogelijk, of het nu gaat om logo’s, teksten, productafbeeldingen of vormgeving van je site. Focus op het zo helder mogelijk presenteren van je diensten of producten.

2. Focus op content

Als je nog maar pas een site lanceert, is het niet altijd haalbaar om meteen honderden euro’s per week uit te geven aan adverteren op Google of sociale netwerken. Je kan wel beginnen met het bereik van je site organisch te vergroten. Zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van je doelgroep komen is daarvoor onontbeerlijk.

De meest effectieve manier om je ranking op Google te verbeteren, is door sterke content op je website te plaatsen. Het is de basis van SEO - Search Engine Optimalisation. Stel jezelf twee vragen:

  • Met welke vragen zitten mijn klanten?

  • Welke zoekwoorden gebruiken ze om antwoorden te vinden?

Probeer de vragen waar je doelgroep mee zit, zo goed mogelijk te beantwoorden in artikels of blogposts. Zoekwoorden achterhalen kan je met de Google Adwords Keyword Planner. Maar let op: teksten volproppen met keywords is net weer nefast voor de ranking van je site. De gebruikservaring van de pagina is nog steeds het allerbelangrijkst. Keywordoptimalisatie is niet de bodem van, maar de kers op de SEO-taart.

pictogram over Digital Marketing
3. Gebruik sociale media

Het zal je misschien verwonderen, maar sociale media worden door veel bedrijven nog steeds niet ten volle benut. Als je regelmatig goede content op je website publiceert, zijn sociale media ideaal om in dialoog te gaan met je doelgroep. Zorg ervoor dat je content geschikt is om op social media te delen: sterke titels, een goeie korte beschrijving en een aantrekkelijke afbeelding maken je posts aantrekkelijk.

Focus op de sociale media waar je doelgroep aanwezig is, en waarvoor je content geschikt is. Hou rekening met de demografie van je doelgroep. De keuze ligt vaak voor de hand: B2B-bedrijven zijn meestal heel actief op LinkedIn, terwijl Instagram een must is voor een webshop met visuele producten zoals bijvoorbeeld mode-artikelen.

Sociale media zijn ook een goede plaats om te starten met kleine budgetten voor digital advertising. Een Facebookpost die het organisch goed doet kan je boosten met een paar tientallen euro’s en op die manier extra publiek bereiken.
 

4.  Trial and error

Voorspellen hoe mensen zullen reageren op je content, marketing e-mails of digital advertising campagnes is heel erg moeilijk. Daarom is het belangrijk om steeds weer verschillende benaderingen uit te testen. Maar experimenteren moet natuurlijk hand in hand gaan met het meten van je resultaten.

Bepaal je doelstellingen en gebruik Goals in Google Analytics om te meten hoe bezoekers op je site belanden en wat die bezoeken je opleveren. Sommige content genereert misschien veel verkeer, maar levert weinig conversies op. Op die kennis kan je bouwen.
 

5. Wees uniek

Indruk maken op bezoekers doe je door je te onderscheiden van je concurrentie. Vertel en toon aan je potentiële klanten waarom jij anders bent dan je concurrenten. Een uniek product leveren is slechts het begin. De manier waarop je je producten en diensten aanbiedt, de look and feel van je website en zelfs de toon waarmee je bezoekers aanspreekt, maken deel uit van je unique selling proposition. Tijd investeren in een creatief totaalconcept, kan je heel wat extra omzet opleveren.

Zit je nog met vragen, of wil je je website professioneel onder handen laten nemen door digitale marketeers met kennis van zaken? Neem gerust contact met ons op.