Checklist: hoe schrijf je een goede e-mail?

E-mailmarketing is nog altijd heel populair door de lage kosten en hoge opbrengsten. Het is daarom een succesvol en winstgevend onderdeel van elke weldoordachte online marketing strategie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mail gelezen wordt? 

einstein quote

 

Schrijf een pakkende subjectline

Zorg ervoor dat jouw subjectline de bedoeling van de e-mail duidelijk weergeeft: productpromotie, review aanvraag, informatieve boodschap, nieuwsbrief, ... En denk na over welke boodschap de ontvanger nieuwsgierig zal maken naar de inhoud van jouw e-mail om zo je open rate te maximaliseren. 

Schrijf kort en bondig

Wees ook in de bodytekst duidelijk welke bedoeling jouw e-mail heeft. Verwoord dit zo kort en zo bondig als mogelijk. Schrijf je boodschap eerst helemaal uit en begin dan te schrappen tot je enkel de kernboodschap overhoudt. Vermijd te veel afkortingen, sms-taal, hoofdletters, uitroeptekens, smileys, ...

Zorg voor een nette lay-out

Verdeel je tekst in korte paragrafen met witruimte en eventueel titels. Zet een opsomming in een bulletlist of genummerde lijst. Onthoud dat de lezer het eerste en laatste punt van deze lijstjes het beste onthoudt, dus zet hier je belangrijkste informatie. Gebruik een duidelijk leesbaar lettertype zoals Arial, Helvetica, Calibri, Verdana, ... Zet belangrijke woorden in het vet.

Maak het persoonlijk

Spreek de persoon tot wie je de e-mail richt persoonlijk aan en geef aan waarom je denkt dat jouw product of dienst goed aansluit op de wensen van het bedrijf dat je benadert. Voor meer informatie over het personaliseren van e-mails is dit artikel een aanrader.

 

Beste moment om een e-mail te verzenden

 

Kies het juiste tijdstip

De beste dagen om je e-mail te versturen zijn dinsdag, donderdag of woensdag. De beste verzenduren zijn 6u, 10u, 14u of 20u. Om te weten wat voor jouw onderneming het beste moment is, test je best een aantal opties (A/B testing) en analyseer je de resultaten. Het resultaat is ook immers afhankelijk van jouw product, dienst, doelgroep,... 

Gebruik een duidelijke call to action

Hanteer per e-mail maar één call to action (CTA) en zorg dat die duidelijk zichtbaar is dankzij een felgekleurde knop of gekleurde en onderlijnde link met een duidelijke CTA, zoals "Contacteer ons", "Koop nu", "Lees meer", "Download nu", "Registreer nu", "Boek nu", ... Vermijd links met korte ankerteksten zoals "hier" of "link", gebruik eerder "klik hier om het volledige artikel met e-mail tips te lezen".

Test de e-mail voor verzending

Voordat je de e-mail naar al je hele adresbestand verzendt, stuur je die eerst naar jezelf en een of meerdere collega's. Bekijk de e-mail heel kritisch: is de boodschap duidelijk? Staan er geen schrijffouten in? Is de tone of voice professioneel, beleefd en direct? Is de lay-out netjes en aantrekkelijk? Is de e-mail leesbaar op alle schermen (desktop, tablet, smartphone) en in alle e-mailprogramma's (hotmail, gmail, apple, ...)? 

Wil je meer weten over hoe Dazzle jou kan helpen met jouw e-mail marketing? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.