Website usability checklist: doe de test!

Website usability is een trendy begrip dat eigenlijk gewoon iets zegt over hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Het lijkt banaal maar dat is het geenszins. Hoe groter het gebruiksgemak dat surfers ervaren, hoe groter de kans dat ze niet meer elders gaan zoeken. Ga na hoe gebruiksvriendelijk jouw webstek is met onze website usability checklist.

Waarom een website usability checklist?

webusability don't make me think

Consumenten zijn vandaag verwend met meer online alternatieven dan ooit. Dat maakt hen kritisch en ongeduldig. Jouw website moet hen zo goed en zo snel mogelijk het antwoord geven dat ze zoeken. Zoniet loop je een grote kans dat een (potentiële) klant weer weggaat. Website usability dus, door usability goeroe Steve Krug samengevat in de slagzin ‘Don’t make me think’. Zorg ervoor dat jouw bezoekers niet moeten nadenken over hoe ze je website moeten gebruiken en wat de boodschap is.

Met dat devies in het achterhoofd stelde Dazzle een website usability checklist op. Stel jezelf deze lijst met vragen om te weten te komen hoe gebruiksvriendelijk je website werkelijk is. De antwoorden tonen je de weg naar snelle verbeteringen voor een groter gebruiksgemak van je bezoekers.

1. Wat is jouw identiteit?

Het is niet zo vanzelfsprekend om aan de wensen en de behoeftes van de moderne consument en dus jouw potentiële klant te voldoen. Alles begint met de hoofdzaak: je identiteit. Wie ben je, wat doe je en welk probleem los je op? Op die drie concrete vragen moet elke bezoeker binnen de drie seconden het antwoord vinden op je homepage. Zoniet riskeer je dat hij je website weer verlaat en zijn zoektocht via Google verderzet. Jammer! Je website moet uitstralen waar je als merk voor staat.

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Welk probleem los je op?
  • Is de contactinformatie altijd duidelijk zichtbaar?
  • Is de lay-out en het lettertype op de hele website consistent?
  • Weerspiegelt het logo, de lay-out en de gekozen font de merkidentiteit?

2. Gebruik je de juiste content in de juiste taal?

website usability

Een website is niet zomaar een stukje window dressing maar een verlengde van je zaak. Door er de juiste informatie op aan te bieden, zal het een instrument worden om (potentiële) klanten warm te maken voor je aanbod. Structuur is daarbij het sleutelwoord. Dat vraagt ook om de juiste toon, gericht op web communicatie, dus korter en krachtiger. En waak erover dat alles naar behoren werkt en blijft werken.

  • Heeft elke pagina een unieke, korte en duidelijke titel?
  • Is elke link op jouw website duidelijk zichtbaar en aanklikbaar, ook mobiel?
  • Werken alle links en bestaat er een leuke 404 pagina voor geschrapte pagina’s?
  • Is de content telkens relevant, kort, snel leesbaar en behandelt het maximaal een topic per keer?
  • Heb je duidelijke call-to-actions toegevoegd op alle pagina’s van je website?

3. Hoe vlot is de navigatie?

Je homepage zal niet alle informatie bevatten. Zorg ervoor dat je bezoekers dus zonder nadenken doorheen je website kunnen navigeren, op zoek naar de rest. Een logische indeling betekent dat ze intuïtief hun weg vinden naar de antwoorden die ze zoeken.

  • Is de menubalk duidelijk en logisch ingedeeld?
  • Is de homeknop altijd zichtbaar?
  • Bevat de menubalk ook een link naar jouw contactpagina?
  • Is er een zoekfunctie?

4. Hoe toegankelijk is jouw website?

Ook technisch moet het plaatje kloppen. Welk device (laptop, tablet, smartphone…) je klant ook gebruikt, of van welke browser (Chrome, Internet Explorer, Firefox…) hij zich bedient, het mag geen verschil maken. Je website moet altijd en dus snel en visueel overzichtelijk blijven.

  • Hoe lang duurt het om jouw website te openen?
  • Werkt jouw website op alle webbrowsers?
  • Is je website responsive (mobielvriendelijk)?

5. Hoe makkelijk ben je te contacteren?

En last but not least: je website moet een brug slaan tussen de virtuele en de analoge wereld. De gebruiker moet je zo eenvoudig mogelijk kunnen contacteren op de manier die hij verkiest. Telefoneren, mailen, online aanvragen, bezoeken… geef hem alle mogelijkheden die er zijn, bij voorkeur met een klik binnen handbereik.

  • Is het voor de klant gemakkelijk om contact met jou op te nemen?
  • Heeft de klant verschillende opties om contact met jou op te nemen?
  • Zijn het e-mailadres en telefoonnummer aanklikbaar?
  • Bevat jouw website een link naar Google Maps die de bezoeker direct kan gebruiken voor routeaanwijzingen?
  • Zijn alle online formulieren, zoals een offerteaanvraag, logisch opgebouwd en kort?

Conclusie

Het is aartsmoeilijk om je eigen bril neer te leggen en vanuit het perspectief van een klant je website te bezoeken. Vind je dit te moeilijk? Laat dan iemand anders met deze checklist door jouw website gaan! Zolang je na afloop maar antwoorden hebt over welke usability-verbeteringen je op korte termijn kan (laten) uitvoeren.

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>