Socialemediamarketing: waarom en hoe begin je eraan?

Sociale media zijn alomtegenwoordig, zowel privé als professioneel. Maar liefst 7,5 miljoen Belgen is actief op minstens één socialemediaplatform. De kans is dus heel groot dat ook jouw doelgroep actief is op sociale media. Dit brengt natuurlijk grote opportuniteiten met zich mee. Hoog tijd om aan socialemediamarketing te doen dus!

Wat is socialmediamarketing?

Maar wat is het nu precies? Eenvoudigweg is dit een marketingmethode waarbij je social media gebruikt om jouw online doelen te realiseren. Hoe uiteenlopende de doelen ook zijn, van awareness creëren tot sales genereren, voor elk van die doelstellingen is socialemediamarketing een zeer waardevolle techniek.

Waarom kiezen voor socialmediamarketing?

Groot én divers bereik

We verwezen al naar het groot aantal Belgen dat aanwezig is op sociale media. Het spreekt dus voor zich dat je via marketing op die kanalen ontzettend veel mensen kan bereiken.

Hou er wel rekening mee dat elk platform een specifiek publiek heeft en je dus verschillende kanalen op een andere manier kan inzetten om jouw doelgroep(en) te activeren.

Het is dus belangrijk te bepalen welk kanaal voor welke doeleinden wordt ingezet. Bedrijven houden bijvoorbeeld beter rekening met een aantal Facebook-wetmatigheden om meer likes, comments en shares te krijgen.

Persoonlijke interactie

Socialemediamarketing is de uitgelezen manier om een meer directe en persoonlijke communicatie met je klanten te onderhouden. Het is zo een belangrijke factor om je klantentevredenheid te verhogen, meer loyaliteit te creëren en het kan zelfs tot community building leiden. Dit leidt op termijn dan weer tot een hogere verkoop.

Meetbare resultaten

De verschillende platformen bevatten vaak ook uitgebreide mogelijkheden om het succes van je inspanningen te meten. Al is een bijkomende analyse in Google Analytics wel aan te raden. Welk type van posts werkt beter, op welke dagen, uren…? Op die manier kan je jouw socialemedia-inspanningen bijsturen en optimaliseren.

Bepaal vooraf je socialemediastrategie!

Omdat iedereen de succesverhalen over social media hoort, starten veel ondernemers ermee zonder een echte socialemediastrategie. Ze posten zonder enige regelmaat content waarop hun doelgroep niet zit te wachten, en dit bijvoorbeeld enkel op Facebook. Dit is zowaar nog slechter dan helemaal niet aanwezig zijn op social media. Bezint eer ge begint en schrijf een goede socialemediastrategie uit.

Een ander probleem is dat de socialemediastrategie soms gezien wordt als een heel aparte strategie, maar het is noodzakelijk om je socialemediamarketing uit te voeren binnen het kader van de totale marketing strategie.

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>