Socialemediastrategie: 12 hacks & tips

Socialemediamarketing lijkt simpel maar je pakt het best gestructureerd aan. Deze week: hacks & tips die om je eigen socialemediastrategie uit te schrijven!

Een socialemediastrategie betekent groei

Groei op sociale media, hoe vertaalt zich dat? Betekent dat meer volgers? Meer engagement? Meer conversies? Vermoedelijk een mix van dat alles, maar bij voorkeur vooral erg veel engagement en conversies. Daar is het je tenslotte om te doen. Hoe creëer je meer conversies met behulp van sociale media?

1. Zorg voor relevante content

Van een open deur gesproken! Toch is dit iets dat niet genoeg kan herhaald worden. Het belang van waardevolle content wordt zwaar onderschat.

Mensen gaan online op zoek naar informatie. Wie interessante content tegenkomt en zo op een organische manier op je website terechtkomt, heeft (meer) potentieel. Neem Dazzle. Niet zo lang geleden lanceerden we onze nieuwe website zonder veel toeters en bellen. Maar we zorgen voor periodieke content-creatie die onze doelgroep aanspreekt. Het aantal websitebezoekers blijft groeien en we scoren steeds hoger in de zoekresultaten.

Daarnaast laten we zien waar we mee bezig zijn door onze expertise te delen. Door interessante content te creëren en te delen, geef je iets aan je doelgroep waar je ook veel voor terugkrijgt. Die content stelt je namelijk in staat om je prospects bij de hand te nemen en hen te begeleiden in hun buyer journey.

2. Post regelmatig en consequent

Je hebt een socialemediaroutine nodig. Af en toe een Tweet of een Facebook post is echt niet voldoende om volgers te creëren én te voeden. Je bent namelijk niet de enige in socialemedialand. Je zal de aandacht van je volgers dus moeten verdienen en hen er regelmatig aan herinneren dat je er bent met weer een nieuwe post.

Houd ook rekening met de aard van het kanaal. Een Twitter-account creëren die iets te betekenen heeft vereist veel frequenter posten dan op Instagram. Wil je zeker zijn van een goede spreiding? Maak dan een plan op waarin je een duidelijk overzicht hebt van het soort content dat op welk moment en op welk kanaal zal worden gepost. Afhankelijk van de tool die je hiervoor gebruikt, word je geholpen door een visuele voorstelling van je posts en kanalen in een agenda. Onder andere sproutsocial biedt die mogelijkheid.

3. Deel niet om het even wat, wees selectief

Je deelt met een doel, namelijk relevante content voorzien voor je doelgroep in het kader van een inbound marketingstrategie. Junk verspreiden draagt niet bij tot de geloofwaardigheid van je merk of dienst. Zorg er dus voor dat je doelgroep iets aan je content heeft. Hou het waardevol en relevant, onderhoudend en informatief.

Pas ook op met het automatiseren van content posts. Een feed op basis van keyword suggesties is niet per definitie relevant. Lees zelf eerst wat je post, kwaliteit primeert boven kwantiteit.

4. Gebruik actiegerichte hashtags om een community mee op te bouwen

Hashtags zijn niet enkel handige hulpmiddeltjes om snel content mee terug te vinden. Ze helpen je als marketeer ook om verschillende content, gespreid over diverse kanalen te verbinden met dezelfde hashtag.

#BeTech is hiervan een goed voorbeeld. De #BeTech wordt gebruikt door Belgische tech startups om een community op te bouwen. De hashtag is de lijm die de verschillende startups over de socialemediakanalen heen met elkaar verbindt.

5. Analyseer de succesen van je content

Gebruik Google Analytics of hou je campagnes bij in marketing automation software zoals Mautic om je gepubliceerde content te analyseren. Het is niet voldoende om te weten wat het goed doet, maar ook waarom. Ligt het aan de inhoud? Het kanaal? Het tijdstip waarop er gepost werd? Of een combinatie van factoren. Die kennis helpt je om bij te sturen waar nodig en op een nog efficiëntere manier content te creëren en posten.

6. Gebruik infographics

Visuele content doet het goed op sociale media en infographics vormen daarop geen uitzondering. De reden is eenvoudig: met infographics krijgt je een pak informatie verwerkt in een aantrekkelijk en hapklaar beeld. Infographics zijn makkelijk deelbaar en houden de aandacht van de lezer vast. Mensen als Anna en Mark Vital hebben dat goed begrepen en er een business mee opgebouwd.

7. Ga mobiel, dat doet je doelgroep ook

Mobile rules! En daar moet je ook de marketeer rekening mee houden die socialemediastrategie serieus neemt. Je wordt er niet alleen door Google of Facebook voor beloond, ook je volgers prefereren content die ze moeiteloos kunnen bekijken op hun mobiele toestellen. Volg in dat kader ook de trends mee op en verlies platformen zoals Snapchat niet uit het oog.

8. Beeld, beeld en nog eens beeld. Ga visueel!

Visuele content scoort enorm op sociale media, je kan er niet omheen. Personaliseer je beelden met een tool zoals bijvoorbeeld Canva. Nadeel van beelden is dat elk kanaal zijn eigen formaat hanteert. Een landscape formaat dat perfect past op je blog, is niet geschikt voor het vierkante formaat dat Instagram kenmerkt. Heb je ook een Pinterest account? Dan zet je datzelfde beeld ook maar beter nog eens om naar portrait.

De perfecte beleving voor je publiek kost je behoorlijk wat tijd aan beeldoptimalisatie voor elk kanaal. Gebruik je Canva? Dan heb je vast iets aan hun resize functie waarmee je in één beweging je visuele content naar het juiste formaat voor elk kanaal omzet.

9. Kijk niet alleen naar je doelgroep maar ook naar je concurrenten

Van je concurrenten wil je weten waar ze mee bezig zijn. En in het geval van hun socialemedia-accounts ga je graag nog een stapje verder en kijk je ook naar wat er werkt. Uiteraard heb je geen toegang tot bepaalde gegevens die zij als admin voor het rapen hebben. Maar weten wat een account voorstelt op vlak van engagement is geen rocket science. Als je het totale engagement van pakweg de laatste 30 posts deelt door het aantal volgers en dat als benchmark gebruikt, kom je een heel eind.

10. Betaal om beter te kunnen targeten

Zowat elk kanaal biedt je de mogelijkheid om – mits betaling – meer gericht aan socialemediamarketing te kunnen doen. Je selecteert demografische, geografische of andere kenmerken op bijvoorbeeld een pay-per-click basis. Zo houd je je budget onder controle terwijl je in staat bent een erg specifieke groep te bereiken. Bijsturen kan zo goed als in real-time. Een prima methode voor kleine marketingbudgetten die gericht gespendeerd moeten worden.

11. Ga niet te ver met je targeting parameters

Een evenwichtsoefening die voortvloeit uit onze vorige tip. Een gerichte socialemediacampagne op bijvoorbeeld Facebook is prima, tenzij je een zo specifieke doelgroep gaat selecteren dat je geen kat meer bereikt. Ga je te breed, dan betaal je misschien teveel in verhouding tot de return, maar te enge parameters kunnen resulteren in een nutteloze campagne.

12. Begin met remarketing via sociale media

Een van de beste manieren om je budget te besteden als je gaat betalen voor sociale media. Met remarketing pik je een prospect die je website voortijdig heeft verlaten weer op door die op sociale media relevante advertenties te laten zien. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de Facebook advertenties waarbij je de immobiliënadvertentie of dat hippe kleedje dat je net nog bekeek op een website te zien krijgt als je Facebook open klikt. Met remarketing creëer je een nieuwe kans om een verkoop te sluiten én je geeft je product of dienst extra exposure. Gericht adverteren op z’n best!

Deze tips zijn de gedroomde houvast om je socialemediastrategie op de sociale kanalen te laten renderen. Maar uiteraard staan wij ter beschikking voor een gerichte aanpak op maat door experten.

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>