Een business model beschrijft de manier waarop een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. De 9 onderdelen van het Business Model Canvas helpen je om dit allemaal op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen. Eenmaal je weet waarvoor de 9 onderdelen staan, kan je jouw business model constant aanpassen. Hierdoor speel je snel in op de behoeften van de markt en blijf je zo de concurrentie voor!
De 9 onderdelen van het business model canvas
Customer segments
Hier beschrijf je welke specifieke doelgroepen je wil bereiken. Wie zijn je klanten? Wat zijn hun noden, wensen, problemen, specifiek aankoopgedrag?
Value proposition
Je UPS (Unique Selling Proposition) maakt hiervan deel uit. Dit beschrijft welke meerwaarde jouw product of dienst biedt aan consumenten. Dit is dus de reden waarom iemand jou boven een concurrent zou verkiezen. Welke problemen help je oplossen met jouw product of dienst?
Customer relationships
In dit onderdeel geef je aan hoe je met jouw verschillende klantensegmenten communiceert. En hoe zij willen dat jij met hen communiceert. Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele?
Channels
Dit zijn de marketing en distributiekanalen. Hoe worden klanten(groepen) op de hoogte gehouden van ons aanbod? Welke imago wil je uitstralen via die kanalen? Hoe kunnen ze jouw producten of diensten aankopen?
Revenue streams
Uiteraard moeten er inkomsten gegenereerd worden. Waar verdienen wij nu ons geld mee, via welke inkomstenbronnen? Hoe kunnen wij aanvullende bronnen van inkomsten in de toekomst ontwikkelen?
Key resources
Een beschrijving van alle middelen en mensen die je nodig hebt om aan de wensen van jouw klant tegemoet te komen. Welke heb je nodig om een toegevoegde waarde te creëren? Om je markt te bereiken? Om de klantenrelaties te onderhouden?
Key activities
De belangrijkste activiteiten die je als onderneming moet doen zodat jouw model werkt. Dit zijn met andere woorden de acties die je doet om jouw klantenrelaties te onderhouden, met je partners samen te werken. Welke departementen in je onderneming zijn verantwoordelijk voor welke acties?
Key partners
Wie zijn jouw belangrijkste partners? Welke partnerships zijn essentieel om ons aanbod te maken of te co-creëren? Welke partners zijn cruciaal om nog succesvoller te zijn op korte en lange termijn?
Cost structure
Wat zijn je grootste kosten en welke zijn essentieel om jouw business model te laten werken? Welke hulpbronnen en kernactiviteiten zijn het meest kostbaar? Welke kosten zijn vast, zoals de huur van je winkels, magazijnen, kantorengebouwen… en welke variabel?
Besluit
Het business model canvas vormt een leidraad om je business model op papier te zetten. Het laat je toe om op een snelle en overzichtelijke manier een beeld te krijgen van je activiteiten en je verdienmodel. Een goed begrip van je eigen bedrijf en je USPs zijn het startpunt om op een kostenefficiënte manier aan marketing te doen. Zonder inzicht in je USP, kan je onmogelijk de juiste boodschap overbrengen.