7 tips voor goede social media posts in 2021

Het is een van de grotere mysteries in het leven: hoe vaak moet je posten op sociale media anno 2021? En hoe zit het met het aangewezen tijdstip om te posten? Bestaat dat überhaupt? En zo ja, hoe bepaal je dat dan? Er zijn wellicht meer aanbevelingen terzake dan zandkorrels op het strand. Zo wordt het wel erg moeilijk om als marketeer goede social media posts te maken. Hier zijn 7 tips!

7 tips voor goede sociale media posts

Spoilert alert: er is geen magische formule. Wat voor het ene bedrijf werkt, zal niet noodzakelijk werken voor het jouwe. De passe-partout of one-size-fits-all is een illusie. Er bestaat geen universeel geldend ideaal tijdstip of een perfecte frequentie. 

Voor je echter beslist om je laptop voorgoed dicht te klappen en je marketeermantel aan de haak te hangen: er zijn wel degelijk richtlijnen en te volgen strategieën die hun nut bewezen hebben. 

1. Community is the only policy

De algoritmes van Facebook en andere sociale mediakanalen lijken vaker te veranderen dan wij van onderbroek. Hoe vervelend dat ook is om bij te houden, de achterliggende reden is erg logisch. 

De hele bestaansreden van sociale media is opgebouwd rond één enkel doel: een community bouwen, mensen samenbrengen. Hun voornaamste bekommernis is dan ook de interesse van hun klanten (de sociale mediagebruikers) niet te verliezen. Wordt het saai, dan zijn die weg.

Maar van de 11,61 miljoen Belgen zijn er maar liefst 8,83 miljoen, of een duizelingwekkende 76% van de bevolking, actief op sociale netwerken. En samen brachten zij in 2020 gemiddeld 1u45 per dag door op sociale netwerken. Dat betekent dat de algoritmes werken.  

actieve sociale mediagebruikers in België 2021

Als jij dus content genereert die veel mensen interessant vinden, die hen samenbrengt en een community creëert, dan zullen de sociale netwerken jou daarvoor belonen. Je goede social media posts zullen vaker en langer zichtbaar zijn.   

2. Consequent is beter dan frequent

In het licht van de wetenschap dat je post vooral interessant moet zijn, is de frequentie waarmee  je post dus irrelevant. De beheerders van sociale netwerken willen hun klanten voornamelijk stabiliteit bieden. Ze willen op je kunnen rekenen. Als je bijvoorbeeld beslist om twee maal per dag te posten op Facebook, dan moet je ervoor zorgen dat je genoeg interessante content kan creëren om dat tempo aan te houden. Je publiek weet dan dat het op eender welk moment naar je pagina kan gaan en daar twee recente posts kan verwachten. 

Om het met de woorden van Jay Baer van Convince and Convert te zeggen:

“The best social media publishing frequency is: when it’s worthwhile.” 

Jay Baer

En dat brengt ons naadloos bij het volgende punt.  

3. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Zorg ervoor dat je content waardevol is. Nog erger dan helemaal niks posten op sociale media, is slechte of saaie content posten. Het heeft echt geen zin om iets ongeïnspireerd op je kanalen te gooien omdat het nou eenmaal past in je contentkalender. 

Sterker nog, door slechte content loop je het risico om fans en volgers te verliezen. In tijden van een crisis zoals de COVID-19-pandemie, geldt dat eens te meer. Mensen zijn op zoek naar nuttige informatie en feiten, een moment van verstrooiing of een sprankeltje hoop en inspiratie. 

4. Wees authentiek

Denk eens aan de posts op Instagram of Facebook waarop je zelf reageert, en vooral: waarom. Op welke content reageer je? Welke middelen gebruik je: een duim, een hartje, een traan, een lachsalvo enz. Sociale media, de community die daar wordt opgebouwd… het gaat allemaal over emotie. Raakt het niet, dan wordt er doorgescrold.

De onderscheidende eigenschap van goede social media posts die raken en mensen in beweging zetten, is authenticiteit. Vergeet de afgeborstelde en formele content. Ook op vlak van content bestaan geen passe-partouts. Forbes voorspelde het al:

“We’re trending away from perfectly curated content and toward authentic, everyday moments.”

Forbes

Onderzoek wees uit dat 86% van de consumenten authenticiteit als een belangrijke graadmeter neemt om voor een merk of bedrijf te kiezen. Daartegenover staat dat meer dan de helft van hen (57%) vindt dat niet eens de helft van de merken erin slaagt om content te creëren die authentiek aanvoelt. Wees dus vooral jezelf!

5. Maak het persoonlijk

Je mag ervan uitgaan dat de volgers van jouw pagina daar niet toevallig zijn. Ofwel gaat het om mensen die je kennen omdat ze bijvoorbeeld al klant van je zijn. Misschien zijn het sympathisanten die jou persoonlijk kennen en ook in het offline leven vrienden of kennissen zijn. Of ze hebben je pagina leuk gevonden omdat je content maakt die hen aanspreekt, inspireert of interesseert. 

Daarmee rekening houdend is het eigenlijk vreemd dat je hen zou aanspreken op formele en afstandelijke toon. Je hoeft hen helemaal nergens meer van te overtuigen; ze zijn er al! Praat dus met je publiek alsof het je vrienden zijn. Behandel hen niet als vreemden waaraan je opnieuw en opnieuw uitlegt wat je doet. Goede social media posts draaien helemaal rond community, weet je nog? 

6. Pas je content aan per kanaal 

Wil dat zeggen dat je op elk kanaal op dezelfde manier praat? Uiteraard niet. Het blijft aangewezen om rekening te houden met het doelpubliek per kanaal. 

Op Instagram en Facebook kan je ongeveer dezelfde tone of voice hanteren. Daar is het doelpubliek eerder breed en zeer divers. Op LinkedIn is dat weer anders. Het doel van dat medium blijft de community en ook daar kennen je contacten je al, maar ze situeren zich eerder in een professionele context. Dat vereist een andere aanpak.

De inhoud van je boodschap kan per kanaal dezelfde zijn. Je kan op ieder kanaal zeggen dat je een nieuwe collega zoekt of een actie delen. De vorm waarmee en de toon waarop je die boodschap brengt, pas je echter best aan per kanaal. Op Instagram is een goed beeld een noodzakelijke voorwaarde, maar zelfs op Facebook werkt een foto beter dan tekst. En er is (dan toch) één one-size-fits-all: video is altijd en eender waar een winner!

7. Maak een contentkalender

Het mag duidelijk zijn: goede socialemediamarketing vraagt tijd. Het is geen toeval dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar een sociale mediamanager, iemand die als enige opdracht heeft de sociale mediakanalen te onderhouden. Maar zelfs wie verschillende taken combineert, kan rendement halen uit sociale media. Het codewoord is: planning. 

Maak een contentkalender. Neem daarin regelmatig terugkerende formats op, zoals een product of een klant in de kijker, projecten die opgeleverd worden… Onderzoek ook welke onderwerpen inhaken op wat er leeft bij je doelgroep: feestdagen, (inter)nationale dagen van. Online vind je tal van inspirerende kalenders en tools die je op weg helpen. 

Eens je een contentkalender hebt gemaakt voor pakweg een trimester, wordt het veel gemakkelijker om eens iets spontaan online te gooien. Een foto van een bedrijfsetentje (of in tijden van COVID-19 misschien eerder een Zoommeeting 😉 ).

Conclusie 

Er hangt een aura van mysterie rond sociale media die marketeers vaak hoofdpijn bezorgt. Het helpt om het allemaal niet té serieus te nemen. Hou in het achterhoofd dat alles wat je doet, ervoor moet zorgen dat de community versterkt wordt. Goede social media posts vloeien daaruit voort. Experimenteer, analyseer wat werkt en probeer er ondertussen ook zelf wat lol aan te beleven!

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>