Een goede e-mail schrijven doe je zo

E-mailmarketing is nog altijd heel populair door de lage kosten en hoge opbrengsten. Het is daarom een succesvol en winstgevend onderdeel van elke weldoordachte online marketing strategie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mail gelezen wordt? Simpel! Door een goede e-mail te schrijven. Veel minder simpel, dus geven we je een paar tips.

Schrijf een pakkende subjectline

Zorg ervoor dat jouw subjectline de bedoeling van de e-mail duidelijk weergeeft: productpromotie, review aanvraag, informatieve boodschap, nieuwsbrief… Denk na over welke boodschap de ontvanger nieuwsgierig maakt naar de inhoud van je e-mail. Enkel zo kan je de open rate maximaliseren. 

Schrijf kort en bondig

Maak ook in de bodytekst de bedoeling van je e-mail glashelder. Verwoord dit zo kort en zo bondig als mogelijk. Een goede e-mail schrijven doe je door de te schrappen tot je enkel de kernboodschap overhoudt. Vermijd te afkortingen, sms-taal, hoofdletters, uitroeptekens, smileys…

Zorg voor een nette lay-out

Verdeel je tekst in korte paragrafen met witruimte en eventueel titels. Zet een opsomming in een bulletlist of genummerde lijst. Onthoud dat de lezer het eerste en laatste punt van deze lijstjes het beste onthoudt, dus zet hier je belangrijkste informatie. Gebruik een duidelijk leesbaar lettertype zoals Arial, Helvetica, Calibri, Verdana… Zet belangrijke woorden in het vet.

Personaliseer

Spreek de persoon tot wie je de e-mail richt, persoonlijk aan. Geef aan waarom je denkt dat jouw product of dienst goed aansluit op de wensen van je geadresseerde.

Kies het juiste tijdstip

De beste dagen om je e-mail te versturen zijn dinsdag, donderdag of woensdag. De beste verzenduren zijn 6u, 10u, 14u of 20u. Om te weten wat voor jouw onderneming het beste moment is, test je best een aantal opties (A/B testing) en analyseer je de resultaten. Het resultaat is ook immers afhankelijk van jouw product, dienst, doelgroep… 

Gebruik een duidelijke call to action

Hanteer per e-mail maar één call to action (CTA) en zorg dat die duidelijk zichtbaar is. Gebruik een felgekleurde knop, of gekleurde en onderlijnde link. Maak je CTA duidelijk en specifiek, zoals ‘Contacteer ons voor een offerte voor dakrenovatie’, ‘Profiteer nu van onze korting op elektrische fietsen’, ‘Download nu’, ‘Registreer nu’, ‘Boek nu een citytrip’… Vermijd links met korte nietszeggende ankerteksten zoals “hier” of “link”, gebruik eerder “klik hier om het volledige artikel met e-mail tips te lezen”.

Test de e-mail voor verzending

Voordat je de e-mail naar al je hele adresbestand verzendt, stuur je die eerst naar jezelf en een of meerdere collega’s. Bekijk de e-mail heel kritisch: is de boodschap duidelijk? Staan er geen schrijffouten in? Is de tone of voice professioneel, beleefd en direct? Moet er nog iets gebeuren aan de lay-out? Is die netjes en aantrekkelijk? Kan je de e-mail goed lezen op alle schermen (desktop, tablet, smartphone) en in alle e-mailprogramma’s (Hotmail, Gmail, Apple…)? 

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>