Wat is duplicate content?

Verwijzen twee verschillende URL’s naar (bijna) dezelfde content, dan beschouwen zoekmachinerobots ze als twee aparte pagina’s met ‘dubbele’ of duplicate content. Je zou het ook plagiaat kunnen noemen. En dat wordt afgestraft.  

Wat is duplicate content?

Oorzaken van duplicate content

De oorzaken zijn uiteenlopend. Dubbele inhoud kan voorkomen binnen zowel je eigen website als over verschillende domeinen heen.

Binnen je eigen website

  • Je website is technisch slecht opgebouwd. Een domein is altijd toegankelijk via twee verschillende URL’s: de http- en de www-versie, en best ook via de https-versie.  Googlebot ziet al die URL’s die naar dezelfde content verwijzen als afzonderlijke pagina’s en dus als duplicate content. Ook bij slecht opgezette webshops komen vaak problemen naar voren, doordat producten via meerdere URL’s bereikbaar zijn.
  • Creatie van dubbele content om hoger te ranken. Soms wordt er bewust gekozen om dezelfde content op meerdere pagina’s te plaatsen, met enkel een minieme aanpassing. Denk maar aan ondernemers die verschillende pagina’s maken over ‘websites laten maken Leuven’, ‘websites laten maken Steenokkerzeel’, met enkel de plaatsnaam die verschilt. Ze doen dit om zo gevonden te worden, maar op termijn zullen ze hiervoor afgestraft worden omwille van de gekopieerde content.

Over verschillende websites heen

  • Artikels of pagina’s worden letterlijk overgenomen van andere websites.
  • In webshops is het een veelvoorkomend probleem dat de standaardomschrijvingen van producten, afkomstig van de fabrikant, worden gebruikt.

Gevolgen van duplicate content

Uiteraard heeft dit gevolgen voor je SEO. Duplicate content is nadelig voor je positie in Google omdat de bot niet weet welke pagina je wil tonen. Als Google dubbele content tegenkomt, wordt slechts één pagina in de zoekresultaten opgenomen. Dit is normaliter de pagina met de meeste en beste links. In de zoekresultaten krijg je dan het volgende te zien:

Google streeft ten allen tijde naar unieke content. Dus wanneer de bot veel URL’s tegenkomt met dezelfde inhoud, zal de bot sneller ophouden met crawlen. Daardoor is het mogelijk dat een aantal belangrijke pagina’s niet gecrawled en dus vertoond worden in de zoekresultaten.

Een laatste gevolg is dat je de sterkte van je binnenkomende links verliest. Stel: je hebt 2 URL’s die dezelfde content bevatten. Eén daarvan heeft 4 links en de andere 2. Dan mis je eigenlijk de kans om 1 URL te hebben met 6 internal links.

Duplicate content opsporen

Wil je nagaan of er duplicate content is op je website? Een eerste stap is om Google Search Console te raadplegen, via ‘html verbeteringen’. Hier kan je ontdekken of er dubbele metabeschrijvingen of title tags zijn, wat kan duiden op dubbele content op je website. 

Duplicate content over verschillende domeinen heen kan je controleren door je pagina’s in te geven op Copyscape. Copyscape controleert dan of er mogelijke duplicaten van de ingevoerde pagina bestaan.

Oplossingen

  • Duplicate content simpelweg verwijderen. Heeft je oude pagina wel inkomende links en bezoekersverkeer? Maak dan een 301-redirect.
  • Redirect van http en https naar www. 
  • Gebruik een canonical tag om Google te laten weten wat je voorkeurs-URL is. 
  • Laat via de robots.txt weten welke pagina’s al dan niet gecrawled mogen worden door zoekmachinebots. Als je duplicate content op een pagina hebt staan, blokkeer je die pagina.
  • Contacteer de host of webmaster van de website die content van jou heeft overgenomen zonder toestemming. Geen reactie? Dien dan een verwijderingsverzoek in bij Google.

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>