De ideale homepagina bouwen

De homepagina van je website is de digitale voordeur van je bedrijf. Deze moet binnen de 3 seconden de juiste indruk maken door één cruciale vraag van de bezoeker te beantwoorden: what’s in it for me? Maar hoe doe je dat nu precies? Dazzle geeft je een paar handige tips-and-tricks.

De basistips voor je homepage

Beantwoord de 3 w-vragen

KEEP. IT. SIMPLE. Laat mensen niet nodeloos zoeken naar informatie. Dat doen doen ze toch niet. Bekijk de website met de ogen van een buitenstaander en stel jezelf drie vragen: 

  1. Wie ben je? 
  2. Wat doe je? 
  3. Welk probleem los je op?

Krijgt jouw bezoeker binnen de 3 seconden een duidelijk antwoord op deze vragen? 

Geef een 3-seconden-boodschap

Schrijf je homepagina helemaal uit. Maak logische tekstblokken en zoek hier leuke afbeeldingen bij. Laat dit dan even liggen en denk na over jouw 3-seconden-boodschap. Ga nu terug naar je tekst en schrap. Kom tot de absolute essentie van je boodschap. 

Gebruik goed beeldmateriaal

We leven in een visuele wereld. En dat geldt ook voor jouw homepagina. Gebruik dus voldoende kwalitatieve en relevante afbeeldingen of video’s. Maar let op, maak je homepagina ook niet te druk. Bouw voldoende witruimtes in waarin je bezoeker even tot rust kan komen. 

De homepagina essentials

Primair deel van je homepage

Een homepagina bestaat uit twee delen: een primair en een secundair deel. Het primaire deel is zichtbaar op het scherm zonder te scrollen. Zorg ervoor dat jouw belangrijkste boodschap in dit primaire deel staat:

  • Een duidelijke en logische menubalk, inclusief zoekbalk, die ervoor zorgt dat bezoekers makkelijk hun weg vinden. 
  • Zorg ervoor dat jouw contactinformatie direct zichtbaar is en geef de bezoeker de keuze hoe hij/zij jou contacteert. Maak dit zeker een onderdeel van je menubalk én je footer. 
  • Bedenk een korte, duidelijke en eenvoudige titel die de bezoeker binnen de 3 seconden zegt wat jouw site hem/haar te bieden heeft. Beantwoord de vraag: wat doet jouw bedrijf? 
  • Je bedenkt best ook een heldere en korte baseline die een tweede vraag beantwoordt: welke problemen los je voor de bezoeker op? 
  • Voeg duidelijke call-to-actions toe die de bezoeker uitnodigen om iets te doen, bijvoorbeeld zich abonneren op een nieuwsbrief, een offerte aanvragen, een afspraak maken, iets downloaden, een proefperiode aanvragen…
  • Klantenreviews: zeer belangrijk en uiterst effectief. Als je de reviews bovendien nog kan aanvullen met persoonlijke foto’s en persoonsnamen, dan sla je een home run.

Secundair deel van je homepage

De bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in jouw aanbod scrollen verder. In het secundaire gedeelte krijg je dan ook de kans om deze geboeide bezoekers extra te informeren aan de hand van onder andere:

  • Een lijst van unieke voordelen. Stel jouw lijst met unieke voordelen op met één duidelijke vraag van de bezoeker in het achterhoofd “What’s in it for me?”
  • Extra informatie gelinkt aan jouw product of dienst en een lijst van productspecificaties
  • Elementen die vertrouwen inboezemen zoals erkenningen, diploma’s, certificaten, prijzen, persartikelen, aantal volgers op sociale media…

Usability is key

Dit zijn de bouwstenen van een goede homepagina. Nog één laatste tip: maak je website mobiel- en gebruiksvriendelijk! Meer dan 50% van al het webverkeer wordt immers met een mobiel toestel uitgevoerd. Dazzle maakt al zijn websites in Drupal of WordPress, twee platformen die gegarandeerd mobiel responsief en gebruiksvriendelijk zijn.

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>