5 conversie tips voor je website

Het internet is een dichtbegroeide jungle geworden. Een website hebben is lang niet genoeg om je doelpubliek online te bereiken. Onderstaande basisprincipes uit de digitale marketing zetten je op weg om de conversie van je website te verhogen.  

1. Eenvoud siert

De meeste bezoekers spenderen minder dan 10 seconden op je website. Hou dus alles zo eenvoudig mogelijk. Of het nu gaat om logo’s, teksten, productafbeeldingen of de vormgeving van je site, een heldere voorstelling van je diensten of producten. Hoe duidelijker de boodschap, des te groter de kans dat je bezoeker tot actie overgaat. Conversie dus!

2. Converteer met content

Als je nog maar pas een site lanceert, is het niet altijd haalbaar om meteen honderden euro’s per week uit te geven aan advertenties op Google of sociale netwerken. Je kan wel het bereik van je site organisch vergroten. Zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van je doelgroep komen is daarvoor onontbeerlijk.

De meest effectieve manier om je ranking op Google te verbeteren, is door sterke content op je website te plaatsen. Het is de basis van SEO – Search Engine Optimalisation. Stel jezelf twee vragen:

  • Met welke vragen zitten mijn klanten?
  • Welke zoekwoorden gebruiken ze om antwoorden te vinden?

Probeer de vragen waar je doelgroep mee zit, zo goed mogelijk te beantwoorden in artikels of blogposts. Zoekwoorden achterhalen kan je met de Google Ads Keyword Planner. Maar let op: teksten volproppen met keywords is net weer nefast voor de ranking van je site. De gebruikservaring van de pagina is nog steeds het allerbelangrijkst. Keywordoptimalisatie is niet de bodem van, maar de kers óp de SEO-taart.

3. Gebruik social media

Het zal je misschien verwonderen, maar sociale media worden door veel bedrijven nog steeds niet ten volle benut. Als je regelmatig goede content op je website publiceert, zijn sociale media ideaal om in dialoog te gaan met je doelgroep. Zorg ervoor dat je content geschikt is om op social media te delen: sterke titels, een goeie korte beschrijving en een aantrekkelijke afbeelding maken je posts aantrekkelijk.

Focus op de sociale media waar je doelgroep aanwezig is, en waarvoor je content geschikt is. Hou rekening met de demografie van je doelgroepDe keuze ligt vaak voor de hand: B2B-bedrijven zijn meestal heel actief op LinkedIn, terwijl Instagram een must is voor een webshop met visuele producten zoals bijvoorbeeld mode-artikelen.

Sociale media zijn ook een goede plaats om te starten met kleine budgetten voor digital advertising. Een Facebookpost die het organisch goed doet kan je boosten met een paar tientallen euro’s en op die manier extra publiek bereiken.

4. Conversie is een proces van trial and error

Voorspellen hoe mensen zullen reageren op je content, marketing e-mails of digital advertising campagnes is heel erg moeilijk. Daarom is het belangrijk om steeds weer verschillende benaderingen uit te testen. Maar experimenteren moet natuurlijk hand in hand gaan met het meten van je resultaten.

Bepaal je doelstellingen en gebruik Goals in Google Analytics om te meten hoe bezoekers op je site belanden en wat die bezoeken je opleveren. Sommige content genereert misschien veel verkeer, maar levert weinig conversie op. Op die kennis kan je bouwen.

5. USP: wees uniek

Indruk maken op bezoekers doe je door je te onderscheiden van je concurrentie. Vertel en toon aan je potentiële klanten waarom jij anders bent dan je concurrenten. Een uniek product leveren is slechts het begin. De manier waarop je je producten en diensten aanbiedt, de look and feel van je website en zelfs de toon waarmee je bezoekers aanspreekt, maken deel uit van je unique selling proposition. Tijd investeren in een creatief totaalconcept, kan je heel wat extra omzet opleveren.

Relevante artikels

verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.

Zoeken

Contact

Contact

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>