Back to top

Zelf een gratis website bouwen of er een super goedkoop laten maken?

Als jij op 22 januari jongstleden op het puntje van je stoel zat, koptelefoon in de aanslag, om de webinar ‘The Future of Building Websites’ van WordPress’ Elementor met Adam Preiser live te streamen, is het antwoord: maak vooral je eigen gratis website met WordPress want je bent vast zelf een developer. Heb je nog nooit van Adam Preiser gehoord en denk je bij het horen van Elementor aan Transformers? Dan ben je misschien eerder geneigd om een website te laten maken, liefst voor zo weinig mogelijk geld. Maar lees toch even mee.

Zelf een gratis website bouwen of er één super goedkoop laten maken?

Preiser & Elementor 

Om je alvast te verlossen van onwetendheid: Preiser is een WordPress goeroe die bovengemiddeld handig bleek met de WordPress plug-in Elementor. Ondertussen is de man nogal een fenomeen in developersland. Het is de leek helemaal vergeven als beide namen vlug vergeten zijn maar algemeen interessant is wel de rode draad waarrond de webinar werd opgebouwd: zullen machines op termijn de mens vervangen? Geen vraag die sinds de Industriële Revolutie met meer sense of urgency wordt gesteld. Dat bleek ook uit de streamingcijfers: meer dan 1000 bezoekers keken live mee terwijl Adam Preiser praatte over zijn favoriete tool.

Tools doodsteek voor developers?

Gezien constante evolutie wel héél markteigen is aan webdevelopment en digital marketing hoeven die hoge cijfers niet te verwonderen. De uitdaging om relevant te blijven loeit voor een webdeveloper luider dan een bomalarm in oorlogsgebied. 

Een aantal jaar geleden moest je als webbuilder nog iedere webpagina from scratch bouwen maar vandaag zet je zo’n pagina in geen tijd op dankzij tools als Elementor. De hamvraag is dan ook: maken die tools binnenkort marketeer, developer of webbuilder overbodig? Kan iedereen zelf een eigen website maken?

Website tool an sich

Het antwoord op die vraag is simpel: ja, iedereen kan een website maken. Net zoals iedereen - in theorie althans - kan koken. Wie het graag snel en goedkoop heeft, kan een kant-en-klaarmaaltijd in de microgolf pleuren. Luttele minuten later is alweer aan een basisbehoefte voldaan. Zal het smaken? Die kans is groot. Zou je het gasten voorschotelen? We mogen hopen van niet. Maar zelfs al tover jij zonder veel moeite een vijfgangendiner uit je mouw, dan nog zal je wellicht niet zomaar naast de Kobe Desramaults van deze wereld gaan staan. 

Bottom line: een goede website heeft expertise nodig. De homo scrollendus die een website als visitekaartje wil, is met uitsterven bedreigd. Iedere ondernemer wil vandaag het soort visibiliteit dat op zijn minst leads genereert. Geen twee ondernemingen zijn hetzelfde en dus ook geen twee websites. Iedere website is een unieke communicatietool, met een uniek doel en waarin de eigenheid van een klant weerspiegeld wordt. Hoe complexer de nood die de website ledigt, hoe hoger de nood aan expertise. 

Creativiteit vs. AI: 1-0 

Puur technisch is de bouw van een webpagina dankzij tools als Elementor een fluitje van een cent maar vergis je niet: het zijn altijd mensen die van een website een werkend instrument maken. 

Creativity is key en vooralsnog moet AI daarin het onderspit delven tegen de mens. Een website doet pas wat hij moet doen wanneer een copywriter content levert conform de tone of voice van een klant, een ontwerper een huisstijl ontwikkelt, een webarchitect informatie op een overzichtelijke manier stroomlijnt en marketeers voor conversie zorgden. 

Elk van deze experts komt met een eigen set aan skills die onvervangbaar en… nou ja… goud waard zijn.

Gratis? Boerenbedrog

Om dus te antwoorden op de vraag: kan dat, zelf een gratis website bouwen met de beschikbare tools? Of er een laten maken voor quasi niks? Jazeker. Wil je dat? Hell no. 

Tal van online aanbieders beloven een goed werkende website voor quasi geen geld. In werkelijkheid koop je een kat in een zak. We zullen het maar meteen zeggen, Walter: boerenbedrog. Een goede (lees: rendabele) website is als een gerecht uit een sterrenrestaurant: dat vergt voorbereiding, tijd, creativiteit, originele combinaties, bijsturing en constant roeren.

Hoe groot je marketingbudget dan concreet moet zijn? Contacteer ons vrijblijvend.