Wat is marketing automation?

Marketing automation. Je hebt er waarschijnlijk al over gehoord, maar wat is dit nu precies? En hoe kan het een meerwaarde voor jou en jouw bedrijf zijn? Lees hieronder hoe je dankzij marketing automation en het platform Mautic jouw onderneming op een eenvoudige manier kan laten groeien.

Wat is marketing automation?

Marketing automation hangt sterk samen met al jouw inbound marketing inspanningen. Maar wat houdt inbound marketing precies in? Bij inbound marketing trek je potentiële klanten aan (pull in plaats van push marketing) aan de hand van relevante, leesbare en up-to-date content. Daarbij maak je een strikt onderscheid tussen de verschillende fases waarin een potentiële klant zich kan bevinden: bewustzijn, overweging en beslissing. Je zorgt er dus voor dat je relevante content hebt voor elke mogelijke fase. Zo probeer je jouw leads steeds naar een volgende fase in de buyer journey te begeleiden.

Customer funnel

Marketing automation is niets meer dan het automatiseren van je inbound marketing inspanningen. Je maakt gebruik van verschillende geautomatiseerde systemen om leads/prospects aan je te binden en ze nadien doorheen de buyer journey te begeleiden. Dit wordt gedaan door op het juiste moment (ingegeven door verschillende triggers) bepaalde informatie te sturen (voornamelijk via e-mails). 

Via marketing automation ga je in conversatie met je klant. Je onthoudt onder meer welke pagina’s hij bezoekt, waar hij op klikt, welke evenementen hem interesseren, enzovoort. Door al deze gegevens op te slaan, maak je een uniek klantenprofiel op en weet je precies in welke fase ze zich bevinden.

Mautic als marketing automation platform

Dazzle gebruikt Mautic als marketing automation platform. Dit is een goedkoop, open source platform. Lees hier hoe je met Mautic als marketing automation tool een positieve invloed op jouw verkoop kan behalen!