Back to top

Usability checklist

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?

Website usability. Een trendy begrip dat eigenlijk gewoon iets zegt over hoe eenvoudig bruikbaar jouw website is. Want laat dat net het cruciale element zijn om met je website opbrengst te gaan genereren. Hoe groter het gebruiksgemak dat surfers ervaren, hoe groter de kans dat ze niet meer elders gaan zoeken. Maar hoe goed scoort jouw website op usability? Deze whitepaper loodst je doorheen de usability checklist, een lijst van vragen die je de weg zal tonen naar snelle verbeteringen voor een hoger gebruiksgemak.

Consumenten zijn vandaag verwend met meer online alternatieven dan ooit. Dat maakt ze kritisch en ongeduldig en dat wil zeggen dat jouw website hen zo goed en zo snel mogelijk het antwoord moet geven dat ze zoeken. Zo niet, loop je een grote kans dat een (potentiële) klant weer weg gaat. Website usability dus, dat door usability goeroe Steve Krug wordt samengevat in de slagzin ‘Don’t make me think’. Zorg er met andere woorden voor dat jouw bezoekers niet moeten nadenken over hoe ze je website moeten gebruiken en wat de boodschap is. Daarom stelde Dazzle een handige usability checklist op: een lijst van vragen die je jezelf moet stellen om te weten te komen hoe gebruiksvriendelijk jouw website nu eigenlijk is. Opgebouwd vanuit de kennis van de omgeving van een kmo.

Wat is jouw identiteit?

Het is niet zo vanzelfsprekend om aan de wensen en de behoeftes van de moderne consument en dus jouw potentiële klant te voldoen. Alles begint met de hoofdzaak: jouw identiteit. Wie ben je, wat doe je en welk probleem los je op? Op die drie concrete vragen moet elke bezoeker binnen de drie seconden het antwoord vinden op je homepage. Zo niet, riskeer je dat hij je website weer verlaat en zijn zoektocht via Google verderzet. Jammer! Je website moet uitstralen waar je als merk voor staat.

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Welk probleem los je op
  • Is de contactinformatie altijd duidelijk zichtbaar?
  • Is de layout en het lettertype op de hele website consistent?
  • Weerspiegelt het logo, de layout en de gekozen font de merkidentiteit?

Gebruik je de juiste content in de juiste taal?

Een website is niet zomaar een stukje window dressing, maar een verlengde van je zaak. Door er de juiste informatie op aan te bieden, zal het een instrument worden om (potentiële) klanten warm te maken voor je aanbod. Structuur is daarbij het sleutelwoord. Dat vraagt ook om de juiste toon, gericht op web communicatie, dus korter en krachtiger. En waak erover dat alles naar behoren werkt en blijft werken.

  • Heeft elke pagina een unieke, korte en duidelijke titel?
  • Is elke link op jouw website duidelijk zichtbaar en aanklikbaar, ook mobiel?
  • Werken alle links en bestaat er een leuke 404 pagina voor geschrapte pagina’s?
  • Is de content telkens relevant, kort, snel leesbaar en behandelt het maximaal een topic per keer?

Heb je duidelijke call-to-actions toegevoegd aan het direct zichtbare gedeelte van alle pagina’s op je website?

Hoe vlot is de navigatie?

Jouw homepage zal niet alle informatie kunnen bevatten. Zorg ervoor dat jouw bezoekers zonder nadenken doorheen je website kunnen navigeren. Een logische indeling zal betekenen dat ze hun weg kunnen vinden naar de antwoorden die ze zoeken en naar jouw bedrijf in de ‘echte’ wereld.

  • Is de menubalk duidelijk en logisch ingedeeld?
  • Is de homeknop altijd zichtbaar?
  • Bevat de menubalk ook een link naar jouw contactpagina?
  • Is er een zoekfunctie?

Hoe toegankelijk is jouw website?

Ook technisch moet het plaatje kloppen. Welk medium (laptop, tablet, smartphone …) je klant gebruikt, van welke browser (Chrome, Internet Explorer, Firefox …) hij zich bedient, het mag geen verschil maken. Je website moet altijd snel en visueel overzichtelijk blijven.

  • Hoe lang duurt het om jouw website te opnen?
  • Werkt jouw website op alle webbrowsers?
  • Is jouw website mobielvriendelijk?

Hoe makkelijk ben je te contacteren?

En last but not least, moet je website ook de virtuele wereld kunnen overstijgen. De gebruiker moet je zo eenvoudig mogelijk kunnen contacteren op de manier die hij verkiest. Telefoneren, mailen, online aanvragen, bezoeken … geef hem alle mogelijkheden die er zijn, bij voorkeur met een klik binnen handbereik.

  • Is het voor de klant gemakkelijk om contact met jou op te nemen?
  • Heeft de klant verschillende opties om contact met jou op te nemen?
  • Zijn het emailadres en telefoonnummer aanklikbaar?
  • Bevat jouw website een link naar Google Maps die de bezoeker direct kan gebruiken voor routeaanwijzingen?
  • Zijn alle online formulieren, zoals een offerteaanvraag, logisch opgebouwd en kort?

Conclusie

Het is niet altijd even makkelijk om je eigen bril neer te leggen en vanuit het perspectief van een klant je website te bezoeken. Vind je dit te moeilijk, laat dan iemand anders met deze checklist door jouw website gaan. Zolang je na afloop maar antwoorden hebt over welke usability verbeteringen je op korte termijn kan (laten) uitvoeren. Ben je nog steeds niet helemaal zeker of jouw website wel gebruiksvriendelijk is? Contacteer ons dan gerust voor een audit en een duidelijke advies over noodzakelijke aanpassingen om optimaal met jouw klanten te communiceren. Onze oplossingen hebben al bewezen dat ze gegarandeerd opbrengst en rendement genereren.