Social media in België

Elke dag opnieuw maken miljarden mensen over de hele wereld en van alle leeftijden gebruik van de verschillende social media kanalen, dus ook de mensen in jouw doelgroep. Bij het opstellen van een strategie is het daarom belangrijk om oog te hebben voor de verschillende tendensen op vlak van social media gebruik in België. Hieronder vind je daarom de belangrijkste trends uit een onderzoek van Hootsuite.

Algemene indicatoren social media gebruik België

Afbeelding met cijfers over social media gebruik België

 

  • Maar liefst 10,20 miljoen Belgen waren actief op internet in 2018, een stijging met 1% ten opzichte van 2017.
  • Het aantal gebruikers van social media in België is in 2018 opgelopen tot 7,5 miljoen (9% meer dan in 2017).
  • In 2018 was het aantal mobiele gebruikers 8,81 miljoen, een toename met 5% op één jaar tijd.

Online aanwezigheid

Tijd die Belg online spendeert


We zitten meer dan 5 uur per dag op het internet, meer dan de helft van de uren die we gemiddeld wakker zijn. Daarvan spenderen we 1,34 uren op social media. 

 Steeds meer mobile first

    Cijfers over mobiel gebruik in België


    Hoewel de Belg nog voornamelijk via laptop of desktop verkiest te surfen, stijgt het gebruik van mobiele apparaten steeds sneller. Het merendeel van de tijd gebeurt dit wel via apps, die we 7 keer meer gebruiken om online te zijn dan via internetbrowsers. 

    Populairste social media kanalen

    Overzicht van aantal gebruikers social media kanalen België


    Het is geen verrassing dat Facebook nummer 1 blijft. In de top 5 staan, op YouTube na, enkel producten van de Facebook holding. De grootste stijger is Instagram, dat ook profiteert van de connectie met Facebook. Hoewel dit vaak gezien wordt als een voornamelijk vrouwelijk kanaal, is de verhouding in België toch redelijk evenwichtig: 53% van de Belgische Instagram gebruikers is vrouwelijk tegenover 47% van de mannen.

    Het bereik van social media is gigantisch en wordt elk jaar groter. Reden te meer om ook als bedrijf aanwezig te zijn op en te investeren in social media. Als je meer informatie wil over hoe je de Facebookpagina van je bedrijf kan boosten, dan raden we je dit artikel over Facebook voor bedrijven aan.

    Nog meer cijfers zien over het social media gebruik in België en wereldwijd? Klik dan hier.