Back to top

Mautic: een efficiënt marketing automation platform

Je hebt ondertussen al gehoord van marketing automation. Wil je graag weten wat dit juist is, lees dan ons artikel over marketing automation. Ben je ondertussen bekend met de voordelen hiervan, dan geven we je graag meer uitleg over het open source marketing automation platform Mautic.


Mautic

Mautic: een open source marketing automation platform

Mautic is een open source marketing automation platform. Het onderscheidt zich van andere marketing automation platformen doordat de basisversie gratis beschikbaar is en iedereen zelf een bijdrage aan de software kan leveren. Meer dan 200.000 organisaties hebben Mautic al gedownload en dagelijks komen er nieuwe organisaties bij. Met een zeer actieve community en de developers van Mautic is er een sterke basis voor support en ontwikkeling.

De voordelen van Mautic

  • Het gedrag van bezoekers op je website tracken.
  • Bezoekersdata verzamelen via formulieren, downloads, ...
  • Gepersonaliseerde marketing sturen via e-mail, social media, ...
  • Op basis van gedrag je contacten segmenteren, bijvoorbeeld via lead scoring.
  • Een relevante boodschap sturen naar de verschillende segmenten.
  • Volledig automatische marketingcampagnes opzetten.
  • Zorgen voor een persoonlijke boodschap met dynamische content.
  • Eenvoudige integratie met CMS systemen zoals WordPress en Drupal.

Mautic in de praktijk

Marketing automation opzetten, hoe gaat dit nu juist in zijn werk? De eerste stap is uiteraard Mautic installeren op je website. Vanaf dat moment worden anonieme bezoekers van jouw website getrackt. Hier weet je echter nog niets mee. Daarom is de volgende fase cruciaal, namelijk het verzamelen van contactgegevens. Dit doe je door waardevolle content aan te bieden aan je websitebezoekers in ruil voor hun e-mailadres en naam. Dit is het echte beginpunt voor het monitoren van jouw leads. Je kan de potentiële klant nu aan campagnes toevoegen waarbij (gepersonaliseerde) e-mails verzonden worden, leads in segmenten worden ondergebracht, een bepaalde score aan die leads wordt toegewezen, ...

Een belangrijke meerwaarde daarbij is dat je in Mautic de historiek van elk contact kan bekijken waaronder de e-mails die verzonden (en geopend) werden, het websiteverkeer, welke formulieren ingevuld werden, aan welke segmenten en campagnes de leads werden toegewezen, ... Ook alle pagina's die een contact bezocht op jouw website, voor de identificatie via een formulier, zijn zichtbaar!

Daarnaast zijn er rapporten beschikbaar in Mautic en kan je manueel rapporten creëren om bepaalde activiteiten makkelijk te monitoren. Hiermee kan je uiteraard heel wat tijdswinst boeken. Tenslotte heb je het handige dashboard waar je meteen de meest waardevolle informatie kan zien. Ook hier is er weer een standaardversie, maar je kan dit volledig naar je eigen hand zetten.