Marketing & publishing, a match made in heaven

Op 2 mei 2018 begon Lien aan haar avontuur als Lead Digital Marketing bij Dazzle. Lien had voordien al 10 jaar als marketeer bij een uitgeverij gewerkt en het is net die ervaring die haar zo geschikt maakt voor de uitdaging bij Dazzle. Waarom? We leggen het je graag uit.

Contentcreatie, een uitdaging ...


Als het gaat om de grootste uitdagingen binnen contentmarketing wordt in onderzoeken steevast de productie van voldoende en aansprekende content genoemd. Content is nog steeds King en content is essentieel voor lead generation. Bovendien zorgt content ook voor een vertrouwensband tussen jouw merk en de klant. Want als jij content voorziet die problemen oplost en vragen beantwoordt, dan overstijgt jouw merk het beeld van ‘commerciële aanbieder van producten of diensten’ en ontstaat de perceptie van jouw merk als autoriteit in zijn veld en 'problem solver'. Een label dat we allemaal graag willen. Om die reden is een goede marketeer eigenlijk meer een slimme uitgever die de wensen, noden en dromen van zijn doelgroep kent en relevante content op het juiste ogenblik en via de beste kanalen tot bij zijn klanten krijgt. 

 

Trojan Horse Grapje

 

Wat kan een marketeer leren van een uitgever? 

Beheer je doelgroep en data zelf

Marketeers zijn vaak erg afhankelijk van externe platformen zoals Facebook, Google, Instagram, LinkedIn, … om hun boodschap te verspreiden en leads te genereren. Het nadeel hiervan is echter dat dit veel geld kost en dat je nooit de volledige controle over het platform hebt. Als Google of Facebook zijn algoritmes aanpast, moet je als marketeer vaak weer opnieuw beginnen. 


Daarom is het belangrijk om als marketeer een push-and-pull content strategie uit te werken. Dit doe je door enerzijds relevante content via onder meer social media naar jouw doelgroep te pushen en anderzijds door bezoekers naar jouw website te trekken met nuttige content zoals whitepapers, videotutorials, infographics, checklists, ... en hen daar te converteren naar e-mailabonnees. Voed deze leads vervolgens regelmatig nieuwe content en verzamel extra gegevens die jou meer informatie geven over wat voor soort content ze precies willen. Een regelmatig terugkerende websitebezoeker of een nieuwsbriefabonnee is immers veel meer waard dan een eenmalige websitebezoeker. 

 

Schrijf je eigen content

Investeer als bedrijf in content marketing en werf een straffe content marketeer aan. Dit is niet goedkoop, maar het is het waard. Enkel een in-house content marketeer is immers in staat om jouw merk een eigen stem te geven en een coherent verhaal te vertellen dat de doelgroep aanspreekt.

 

Content Marketing is duur

 

Creëer en behoud een trouw klantenbestand

Marketing is nog te vaak gericht op bereik en op aantal views, likes, shares, … terwijl een uitgeverij vooral investeert in trouw en retentie. Het gevolg is dat veel marketeers content pushen waarop niemand zit te wachten in de hoop dat ze uiteindelijk de relevante doelgroep wel zal bereiken. Als je dit echter bekijkt doorheen de bril van een uitgever dan zie je dat content niet geschreven moet worden om zoveel mogelijk verspreid te worden, maar om een zo groot mogelijke impact te hebben. Beter vijftig relevante en geïnteresseerde leads bereiken die doorheen jouw content een band met jouw merk krijgen, dan honderd leads bereiken die jouw content ‘zagen’ maar er verder niks mee deden. Less is more and better is better, the publishing way.

 

Content creatie heeft tijd nodig

 

Denk op lange termijn

Het vraagt geduld om een publiek op te bouwen. Een trouw klantenbestand creëer je niet in een oogwenk en dus niet met één marketingcampagne. Het vraagt bloed, zweet en tranen. En niet enkel van je content marketeer. Als bedrijfsleider moet je ook geduld hebben en blijven investeren in content. Het is daarom ook niet makkelijk om de ROI van content marketing één-op-één aan te tonen. Bekijk het daarom weer vanuit een uitgeversperspectief: content dient niet enkel en alleen voor lead generation, maar ook voor lead cultivation. Verwen en verzorg ook je bestaande klantenbestand met je content.


Behandel je content als een product

Voor marketeers is content een middel om een product of dienst te verkopen, voor uitgevers is die content een waardevol product op zich. Als marketeer kan je echter ook content maken die de interesse en de vraag voor het product of de dienst op een natuurlijke manier doet groeien. Beschouw jouw content dus als een waardevol op zichzelf staand product en creëer verhalen die mensen willen lezen.

 

Traditional marketing tov content marketing