Back to top

Hoe start je met content marketing?

Het is duidelijk: je doelgroep bereiken en koesteren doe je met de juiste content. Bij voorkeur heb je dan ook een plan van aanpak. Met deze 10 tips kan je straks zelf een contentstrategie starten.

10 TIPS OM SNEL EN EFFICIËNT EEN CONTENTSTRATEGIE TE LANCEREN

Iedereen weet het ondertussen wel: Content is King. Maar als je met die content ook resultaten wil behalen inzake conversie, zal je met een goede contentstrategie op de proppen moeten komen. Easy peasy, dankzij deze checklist.

1. Creëer buyer personas

Leer je doelgroep kennen. Wie is je klant? Voor wie ga je content creëren? De enige manier om relevante content te creëren is achterhalen wat je doelgroep relevant vindt. Je zal dus op onderzoek uit moeten. Wil je je doelgroep écht begrijpen? Dan creëer je voor elk van je ideale klanten een personage, een buyer persona. Geef elke persona een naam en een leven met achtergrondinfo en demografische gegevens, interesses enz.

2. Maak een zoekwoordenlijst en verwerk die op een SEO-vriendelijke manier in je content

Ga dieper in op het onlinegedrag van je doelgroep en stel een lijst met keywords op die je buyer personas als zoektermen gebruiken. Ga daar erg gedetailleerd bij te werk en beperk je niet tot op zich staande keywords, maar focus ook op longtail zoekwoorden. Een voorbeeld voor dit artikel is in dat geval: 

•    Zoekwoord: contentstrategie
•    Longtail zoekterm: zelf een contentstrategie starten

3. Creëer content voor elke fase van de buyer journey

Een erg specifieke doelgroep betekent niet dat iedereen om dezelfde reden – lees in een identieke fase van de buyer journey op je website terecht komt. Een eerste bezoek is lang niet hetzelfde als iemand die terugkomt en op het punt staat te beslissen of jij z’n leverancier wordt. Je zal voor aangepaste content moeten zorgen. Start met een inventaris van je bestaande content. Voor welke buyer persona is die bestemd in welke fase van de buyer journey? Zo krijg je snel een overzicht van de zwakke plekken in je bestaande content. Pas desnoods hier en daar die content wat aan en creëer nieuwe content volgens behoefte.

4. Voeg de kenmerken van je merk toe

Je merk heeft een identiteit en een verhaal. Een verhaal dat gebaseerd is op de waarden waar je voor staat. Die waarden vormen de lijm die jou met je doelgroep verbindt.

5. Maak een planning per kanaal

Elk kanaal heeft – net als je content en je merk – een identiteit, een doel en een publiek. Zaak is om op een evenwichtige en efficiënte manier te bepalen op welke kanalen je aanwezig zal zijn en met welke updates. Creëer meer engagement door de juiste content op de juiste plek en het juiste moment te delen.

6. Stel een evenwichtig content aanbod samen

Diversifieer je content niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk. Deels valt dat samen met de keuze van een kanaal. Denk maar aan het verschil tussen een Tweet en een Instagram of Facebook post. Daarnaast voorzie je het liefst ook een afwisselend aanbod van blogposts, infographics, webinars, whitepapers of e-books en misschien zelfs fysieke boeken.

7. Bepaal een publicatie frequentie waarvan je weet dat je die zal kunnen aanhouden

Ja, uiteraard wordt overal gezegd dat je zo veel mogelijk moet posten. Klinkt goed, elke dag een nieuwe blog, een tweewekelijkse infographic, een maandelijkse whitepaper en ga zo maar door. Tussendoor moet je dan ook nog meerdere keren per dag op sociale media gaan posten. Zoiets is misschien haalbaar bij de lancering van je content plan, maar de vraag is of je dat ook op lange termijn volhoudt? Waarom dat nodig is? Omdat je een verwachtingspatroon creëert bij je volgers. Hou je het tempo niet vol, dan gaan mensen zich daar vragen bij stellen. Is er iets aan de hand? Heb ik iets gemist? Gaat het niet zo goed met mijn leverancier? Kies voor haalbaarheid van bij de start en je volgers worden blijvend op hun content- en informatiehonger bediend.

8. Maak een content kalender

Tijd vliegt en je hebt een houvast nodig. Een content kalender zorgt ervoor dat je voldoende vooruit plant. Zo denk je tijdig aan seizoensgebonden onderwerpen en kan je er eveneens voor zorgen dat eventuele vertalingen van je content mee in de planning worden opgenomen als je een meertalige website hebt.

9. Meet, analyseer en stuur bij

Een planning is een framework. De kapstok waar je je content aan ophangt. Een contentstrategie starten betekent dat je bepaalde doelen voor ogen hebt. Analyseer permanent of je die ook behaalt. Kijk wat werkt en wat niet werkt en pas je content zowel vormelijk als inhoudelijk aan. Reageert je doelgroep beter op video’s dan op infographics? Dan kan je overwegen om de frequentie voor je video’s te verhogen. Is er meer engagement op Pinterest dan op LinkedIn? Analyseer waarom. Selecteer je de juiste content voor dat specifieke kanaal? Misschien is je doelgroep daar minder vertegenwoordigd? Wees flexibel en geef je volgers waar ze om vragen. Je krijgt er extra veel engagement voor terug.

10. Schakel een niveau hoger met marketing automation

Marketing automation tools zorgen ervoor dat je je contentstrategie naar een ander niveau tilt want je serveert je publiek gepersonaliseerde content. Dankzij de intelligente software bouw je als het ware een profiel op van je prospecten. Je weet welke content door wie is bekeken door het gedrag van je websitebezoekers en e-mail-subscribers te tracken en analyseren. Zo bied je aan de hand van lead scoring content op maat op het juiste moment.

Samengevat kan je stellen dat zelf een contentstrategie starten in eerste instantie een zaak is van een erg goede voorbereiding. Doe je huiswerk grondig, dan heb je effectievere content. En ja, dat kost tijd, middelen én kennis. Wil je het goed aanpakken, dan is het raadzaam om daar specifieke medewerkers voor vrij te maken, want met het betere natte vinger werk kom je nergens.

Heb je de expertise hiervoor niet in huis of blijf je liever bij je core business? Dazzle garandeert meetbare resultaten en is gespecialiseerd in inbound marketing. Voor marketing automation partneren we met Mautic. Wil je dus meer weten over hoe Dazzle jou kan helpen met jouw contentstrategie? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.