Back to top

Hoe maak je een landingspagina die converteert?

Funnel landingspagina

Een landingspagina is essentieel in een inbound strategie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw landingspagina ook effectief conversies genereert?
 

Een landingspagina die werkt zorgt er ofwel voor dat je websitebezoekers doorklikken naar díe pagina waar jij hen wil krijgen, ofwel laat het je toe informatie over je bezoeker te verzamelen zodat je die op een later moment opnieuw kan contacteren. Makkelijk gezegd, maar hoe zorg je ervoor dat jouw landingspagina ook effectief die conversies genereert?

Wat is een landingspagina?

We hebben het hier over een landingspagina in een marketing context. Dat betekent dat het gaat over een pagina die los staat van je website en die ontwikkeld werd met een specifiek doel of resultaat voor ogen. Typisch voor een landingspagina is dat hij de navigatie-opties van de bezoeker die erop terecht komt limiteert. De enige weg voor die bezoeker is die weg die jij bepaalt. De eerste vraag die je moet stellen is wat wil je bereiken?

1. Click Through: de conversie van een specifieke pagina verhogen

Een essentieel onderdeel van je verkoopsfunnel, want dit is de plek waar je je websitebezoeker helemaal warm maakt voor de volgende stap. Waarom? Omdat je met een Click Through landingspagina vermijdt dat bezoekers ineens op een pagina terecht komen waar ze een échte beslissing moeten gaan nemen. Als je een potentiële klant meteen op de checkout laat terecht komen, heeft die mogelijk het gevoel dat hij een ondoordachte beslissing neemt. Dan is die bezoeker zo weer weg. Klik! Dat is waar de Click Through landingspagina voor dient. Je neemt op een doeltreffende manier je websitebezoeker bij de hand en verstrekt hem de juiste informatie om hem een stapje vooruit te helpen in zijn beslissingsproces. Op de volgende pagina is hij dan helemaal klaar om tot een aankoop over te gaan.

2. Lead Generatie: het verzamelen van contactinformatie

Niemand geeft zo maar zijn contactgegevens af. Een landingspagina voor lead generatie is dus altijd een zaak van geven en nemen. Daarom bevat deze pagina – naast een invulformulier voor de contactgegevens – altijd een aantrekkelijke give-away voor je websitebezoeker. Dat kan een kortingsbon zijn, of een gratis test bijvoorbeeld, maar ook een E-book of zelfs een echt geschenkje dat wordt opgestuurd. In alle geval iets wat zich in de interessesfeer van je doelgroep bevindt en dat voldoende interessant is om er je persoonlijke gegevens voor achter te laten. De regel bij deze pagina is, hou het kort en vraag niet meer dan nodig. Zo maak je het meeste kans op een hogere conversie.

De relatie tussen landingspagina design en conversie

Het design van je landingspagina bepaalt in erg grote mate – zelfs bijna volledig – de conversiegraad. Waar moet het design van je landingspagina aan voldoen voor een maximale conversie?

  • Hou het eenvoudig. Het is een marketingprincipe dat ook hier overeind blijft. Keep it Simple.
  • Elimineer het hoofdmenu van je website. Biedt je bezoeker geen andere uitweg dan de CTA’s die je zelf voorziet.
  • Zorg voor een korte, begrijpelijke én overzichtelijke boodschap.
  • Voeg een visual toe. Een relevante foto is goed, maar steeds vaker wordt er gescoord met knappe, contextuele video’s.
  • Kies voor een duidelijke CTA waarbij je je kleurgebruik optimaliseert.
  • Vraag nooit om meer gegevens dan nodig.

Wat zijn de trends? Naast het stijgend gebruik van video’s, doen illustraties het erg goed. Die passen vaak in de trend van een minimalistisch design. Ga een stapje verder en maak je landingspagina persoonlijk door die interactief te maken.

Test, analyseer & pas aan

Vaar niet blind. Test wat werkt en wat niet. Dezelfde landingspagina met een andere CTA kan spectaculair andere conversie resultaten geven. A/B testen dus: met andere kleuren, andere call-to-action’s of zelfs een volledig ander design. Parallel is het ook verstandig om het klikgedrag te monitoren met een heatmap. Zo krijg je betere inzichten in het gedrag van de bezoekers op je landingspagina zodat je die nog verder kan optimaliseren.

Marketing Automation doet het zware werk voor jou

Wil je de organisatie en coördinatie van je digitale marketing stevig onder controle houden zonder je agenda te overbelasten? Marketing Automation helpt je niet alleen om je campagnes beter op te volgen, maar ook om gericht nieuwe leads te contacteren én je campagnes gedetailleerd te analyseren. Sharpspring optimaliseert je campagnes en maakt jou het leven makkelijker. Met een landing page builder bijvoorbeeld, waarbij je je landingspagina op een mum van tijd en professioneel creëert. Met behulp van de beschikbare selectie forms verzamel je gegevens van bezoekers om die daarna – op het juiste moment – op een persoonlijke manier te contacteren met een drip campagne. Wil je je online potentieel helemaal maximaliseren? Dazzle is Sharpspring partner én heeft de nodige expertise in digital marketing in huis.