Facebook voor bedrijven: hoe krijg je meer likes, comments en shares?

Facebook verandert regelmatig zijn algoritmes. Waarom? Facebook wil ervoor zorgen dat jij enkel nog maar betekenisvolle interacties met je netwerk hebt. Hoe doen ze dat? Ze laten het aantal posts dat naar jouw feed gepusht wordt afhangen van je recente like-, comment- en share-gedrag. Da's heel fijn voor de gebruiker. Iets minder leuk voor de bedrijven die hun klanten graag via Facebook willen bereiken. Wij hebben echter goed nieuws: met onderstaande eenvoudige tips boost je de likes, comments en shares op jouw Facebookposts.

Be there or be square

Om het bereik en het engagement van je Facebookpagina te boosten, is het belangrijk dat je heel regelmatig nieuwe updates post. Post minstens twee keer per week en indien je content creator het mentaal aankan zelfs dagelijks! De beste tijd om als bedrijf op Facebook te posten is - believe it or not - tussen 13 uur en 15 uur.

We live in a visual world

Video’s, foto’s en GIF’s zijn een heel eenvoudige manier om je Facebook likes, comments en shares te boosten. Foto’s krijgen namelijk 53% meer likes, 104% meer comments en 84% meer clicks dan posts met enkel tekst. Hoe persoonlijker en hoe grappiger de afbeelding, hoe beter. Neem bijvoorbeeld eens een foto van je baas die koffie over zijn laptop morste en post die op de Facebookpagina van je bedrijf. Likes en shares gegarandeerd!

We live in a visual world

Social Call-to-Action

Vraag je volgers om jouw pagina en posts te liken, sharen en commenten. Het klinkt raar, maar in Social Media World is hier absoluut niks mis mee. Meer nog, af en toe mag je je volgers ook wel eens belonen voor hun trouw (en voor het vergroten van jouw Facebook bereik 😉). Geef je volgers dus eens een cadeau zoals een uur gratis consulting of een gratis exemplaar van je nieuwste product. Wees zeker en vast ook niet te verlegen om aan je klanten te vragen om hun bevindingen nadien te delen op Facebook.

Content is king

Het is belangrijk dat de content die je via Facebook aanbiedt ook wel echt relevant is voor je publiek. De relevantie van een post hangt ook af van het imago dat je via Facebook wilt uitdragen. Wil je graag serieus genomen worden? Post dan vooral relevante informatie en comments op de actualiteit. Wil je jouw speelse en grappige kant laten zien? Deel dan humoristische YouTube-filmpjes en GIF’s met je volgers. Hou je posts ook altijd kort en krachtig: maximaal 80 karakters per post! En tenslotte, post zeker niet alleen promotionele of commerciële content - nobody likes a pushy salesman!

Nobody likes a pushy salesman!

Corporate Profile

Denk goed na over jouw bedrijfspagina op Facebook. De profielfoto, omslagfoto en informatiepagina moeten er boenk op zitten als je geloofwaardig wil overkomen en followers wil krijgen. Verander ook af en toe eens je profiel- en omslagfoto afhankelijk van je posts. Op die manier geef je de post een extra duwtje en fris je je Facebookprofiel op.

Be social and friendly

Een Facebookpagina is niet hetzelfde als een pagina in de Gouden Gids. Facebook toont de persoonlijkheid van je bedrijf. Zorg er dus ook voor dat jouw Facebookpagina persoonlijk is en jouw eigen unieke bedrijfskarakter uitstraalt, hoe compleet zot die ook moge zijn. Geef je posts dus altijd een persoonlijke touch en post zeker af en toe eens een achter-de-schermen-verhaal. Likes gegarandeerd! Trouwens, als Facebook de voordeur is van je bedrijf, dan is de comment van een klant eigenlijk een druk op jouw voordeurbel. Antwoord daarom altijd op de comments van je klanten, ook als die comment misschien minder positief is. Klant is altijd koning (ook al ben jij de keizer 😏)!

There's nothing better than a behind-the-scenes-story!
Achter de schermen bij Superman...
of was het 'man aan touwen voor een groen scherm'