Facebook for Business: to do or not to do?

Facebook is big. Zelfs na de laatste drastische veranderingen aan het Facebookalgoritme van begin 2018 is het nog steeds een nuttig social media kanaal voor bedrijven. Dazzle geeft je graag een paar facts & figures.

Facebook in België

België telt 7,50 miljoen actieve sociale media gebruikers. Dat is 65% van de totale bevolking. Dat is gigantisch. Voor meer cijfers over het algemene social media gebruik in België, raden we je het artikel Social media in België aan. Even inzoomen op Facebook: het aantal Belgische Facebookgebruikers stijgt met ongeveer 100.000 gebruikers per jaar. Het bereik van dit kanaal is dus fenomenaal:

  1. Facebook heeft 1,79 miljard actieve gebruikers wereldwijd, waarvan 6,2 miljoen Facebookgebruikers in België. Dat is 55% van de totale Belgische bevolking.
  2. 80% van de Belgische Facebookgebruikers logt dagelijks in. Dat betekent dat bijna 5 miljoen Belgen elke dag hun Facebook updates bekijken.
  3. 87% van de Vlaamse jongeren (12 tot 18 jaar) heeft een actieve Facebook account. Dat maakt Facebook het meest gebruikte sociale netwerk bij jongeren in de middelbare school. 
  4. Facebookgebruikers spenderen gemiddeld 20 minuten per dag op Facebook. Dat is goed voor zo’n 22% van de totale tijd gespendeerd op het internet. 
  5. De gemiddelde Facebookgebruiker heeft 115 tot 510 vrienden.
  6. In België gebruikt slechts 43% van de bedrijven Facebook


Facebook voor business: to do or not to do?

Facebook voor bedrijven: kan je er nog omheen? Naar onze mening niet... Facebook is overal - be there or be square. Denk maar aan het potentieel: 55% van Belgische bevolking zit op Facebook. Daarentegen zit slechts 43% van alle Belgische bedrijven op Facebook. Terwijl 65% van de Nederlandse bedrijven op Facebook aanwezig is. Need we say more?  
 

Voordelen van Facebook voor bedrijven

  1. Je verkoopt pas wanneer je klanten weten wie je bent. Om hen te bereiken moet je naar de plek gaan waar ze veel tijd spenderen en dat is Facebook.
  2. Facebook geeft je de kans om een persoonlijke interactie met je (potentiële) klanten te hebben en geeft jouw bedrijf een menselijk gezicht en een eigen persoonlijkheid (branding!).
  3. Het is een goedkoop, klantvriendelijk, laagdrempelig en persoonlijk extra kanaal voor je klantendienst. Maar let op: Facebook is een erg dynamisch kanaal, jouw klant verwacht dus altijd én snel een antwoord op zijn vraag.
  4. Via Facebook Insights krijg je waardevolle informatie over de interactie van je doelgroep met je bedrijf. 
  5. Je doelgroep hoeft niet naar een aparte website om je producten aan te kopen, je toont ze gewoon meteen bij de post zelf. 
  6. Je Facebookpagina is zichtbaar in Google, een van de grootste voordelen van Facebook voor bedrijven en goed voor je SEO.
  7. Je kan een heel uitgebreide Facebook bedrijfspagina maken, die je beter vindbaar maakt in Google en zeer veel relevante informatie aan je potentiële klanten geeft. 
  8. Met Facebook Advertising kan je heel gericht adverteren op bijvoorbeeld interesses, kenmerken en locatie. 

Als je meer tips wilt over hoe je je Facebookpagina kunt boosten, dan raden we je dit artikel  aan over Facebook voor bedrijven: hoe krijg je meer likes, comments en shares?
 

Dazzling Facebook Insights statistieken

Facebook Insights geeft je zoals gezegd hele mooie en heldere inzichten in welke posts succes hebben en welke niet, hoeveel likes er bij komen per week, hoeveel views op je video’s je krijgt en demografische gegevens over je publiek. We tonen je als voorbeeld graag de Dazzle Facebook Insights statistieken van juli en augustus 2018

 

Dazzle Facebook posts juli en augustus 2018


 

Dazzle Facebook post bereik 2018

 

Wat concluderen wij hieruit? Wel, weer maar eens blijkt dat posts met een meer persoonlijke boodschap, zoals onze post van 9 augustus over de opnames van een reclamefilmpje, het beste werken: 196 personen bereikt i.p.v. 143 met de vacaturepost van 22 augustus. Of je nu een product of een dienst aanbiedt: persoonlijke foto's, video's en verhalen werken.
 

Dazzle en Facebook Advertising: yes!

Op bovenstaande grafiek zie je twee kleuren oranje: lichtoranje is het gratis organische bereik en donkeroranje het betaalde bereik. In augustus 2018 zijn wij namelijk begonnen met Facebook Advertising. Waarom? Om ons bereik op een doelbewuste en gecontroleerde manier een boost te geven. En wat kunnen we nu al zeggen? Dat het loont! Toen we nog maar 12 dagen actief waren op Facebook Advertising hadden we al 4 nieuwe volgers, 64 mensen klikten op onze advertentie én 39 mensen - die nog nooit van Dazzle gehoord hadden - lazen ons artikel. En dit voor maar € 120. Dat is toch een kleine prijs voor 39 nieuwe, potentiële klanten? 39 mensen die op de dag dat ze nood hebben aan webdesign of digital marketing aan Dazzle zullen denken. 

Wij zijn alvast heel erg enthousiast! Wil je meer weten of denk je eraan om zelf een Facebook Advertising campagne op te starten maar heb je wat hulp nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren, we helpen je graag!

 

Enthousiasme is key