Back to top

Een website laten maken of DIY

Als ondernemer kan je er niet op of onder: je moet online aanwezig zijn als je (potentiële) klanten wil bereiken. En dus moet je een eigen website hebben. Maar maak je die website zelf even tussen de soep en de patatten? Of laat je jouw website beter bouwen door professionele webdevelopers? Om op deze vraag een weloverwogen antwoord te geven, is het belangrijk eerst inzicht te krijgen in wat 'een website maken' nu juist allemaal met zich meebrengt.

Tafel met laptop en kleurenpatronen op

 

WEBDESIGN

Webdesign of grafisch ontwerp is het vormgeven van een website. Het bepaalt hoe een website eruitziet en welke sfeer deze uitstraalt naar jouw klanten toe. Een cruciale stap dus om de online identiteit van jouw onderneming vorm te geven en zo een website op maat van jouw bedrijf te maken.

Omdat dit natuurlijk een extra kost met zich meebrengt, worden soms kant-en-klare templates gebruikt om een website te bouwen. Alhoewel dit het vormgevingsproces vereenvoudigt, is een website gebouwd aan de hand van templates ook iets minder flexibel en zullen kleine aanpassingen aan bijvoorbeeld de websitestructuur meteen grote gevolgen hebben. Om dit opnieuw juist te structureren en weer te geven, is dan vaak technische kennis vereist.

CONTENTMANAGEMENTSYSTEEM (CMS)

De keuze van het contentmanagementsysteem heeft een grote invloed op de rest van jouw website ontwikkeling. Een belangrijk voordeel van een CMS is dat je makkelijk zelf pagina's, tekst en afbeeldingen kan beheren.

Dazzle gebruikt Drupal als CMS voor websites waarbij maatwerk vereist is. Voor meer informatie over voor welk type websites we Drupal aanraden, klik hier.

Drupal heeft naast de gebruiksvriendelijkheid van de meeste contentmanagementsystemen nog heel wat andere, belangrijke voordelen: 

  • Een uitgebreide aanbod aan basisfunctionaliteiten.
  • Daarbovenop duizenden extra modules waarop ontwikkelaars kunnen terugvallen.
  • De content en het design kan volledig van elkaar gesplitst worden.
  • In het geval van meerdere gebruikers kunnen de verschillende rollen eenvoudig toegewezen worden.
  • Drupal heeft een krachtige engine waardoor 5 tot 500 pagina's optimaal functioneren.

Een belangrijk nadeel is echter wel dat er veel technische kennis vereist is om Drupal correct te implementeren. Dat Drupal een bijzonder populair en goed functionerend systeem is, merk je aan de websites die op het Drupal platform gebouwd zijn zoals The Economist, Tesla, Harvard,...
Wil je meer informatie over verschillende CMS platformen, lees dan zeker ons artikel waarin we WordPress en Wix met elkaar vergelijken.

HOSTING EN SUPPORT

Natuurlijk stopt het verhaal niet nadat een website gemaakt is. Webhosting betekent dat je een bepaalde webruimte op een server hebt waarop een website geplaatst kan worden. Dit is in de eerste plaats voor de hosting van een domeinnaam, maar ook bijkomende services zoals e-mail, een web editor, een MySQL database,... De hosting gebeurt best op een snelle en krachtige server zodat jouw website vlot blijft draaien. Het is dus een essentieel onderdeel, waar een betrouwbare partner je best bij helpt.

afbeelding over gebruik in Google

SEARCH ENGINE OPTIMIZATION (SEO)

Of je nu je website zelf maakt of laat maken, je hebt altijd één doel voor ogen: gevonden worden door je (potentiële) klanten. Het is daarom belangrijk dat je website geoptimaliseerd is om hoog in de resultaten te komen van Google en andere zoekrobots. Dit hangt af van bepaalde technische aspecten van je website, bijvoorbeeld of jouw website mobiel responsief is. De meeste CMS systemen, waaronder Drupal, zijn hierop ingespeeld en zijn dus op technisch vlak al zeer SEO-vriendelijk.

Toch komt er nog heel wat meer kijken bij SEO dan enkel de technische opbouw van je website. Zo is het bijvoorbeeld ook van cruciaal belang om je inhoud te optimaliseren op maat van je websitebezoekers. Voor al deze niet-technische zaken kan het daarom ook handig zijn om bijgestaan te worden door een SEO-specialist.

METEN IS WETEN

Het grote voordeel van online marketing is dat je de resultaten zeer goed kan opvolgen.Welke advertenties zorgen voor meer leads? Op welke pagina's op mijn website haken mensen af? Waar hebben mensen moeilijkheden bij het afhandelen van een aankoop? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de gigantische mogelijkheden om marketingacties en de gevolgen voor jouw website en verkoop te analyseren. Die inzichten maken het mogelijk om je marketinginspanningen en je website aan te passen om een zo groot mogelijke return te krijgen. Tools zoals Google Analytics zijn hier bijvoorbeeld specifiek voor gemaakt. Zoals wel vaker het geval is, is er echter een doorgedreven expertise vereist om het maximale uit dergelijke analytische tools te halen. Ook hier kan de raad van een expert dus een groot verschil maken.

'Do or do no, there is no try' uitspraak door Yoda

 


WEBSITE LATEN MAKEN OF ZELF PROBEREN?

Het is duidelijk dat een website niet zomaar op 1-2-3 is opgezet en vervolgens tot het einde der tijden juist blijft functioneren. Een website maken, gaat veel verder dan gewoon tekst en afbeeldingen toevoegen die in jouw ogen een meerwaarde zijn. In elk van de beschreven onderdelen hierboven kan je zien dat een verregaande en specifieke kennis nodig is om een goed eindresultaat te garanderen. Daarom is een website laten maken iets wat je het beste laat uitvoeren door professionals. Zij zien namelijk gemakkelijk het onderscheid tussen wat echt belangrijk is voor het gebruiksgemak van je klanten en wat dus een grote impact kan hebben op de prestaties van je website. Op die manier is ook het uiteindelijke rendement op het vlak van gebruiksvriendelijkheid, zichtbaarheid, contact of verkoop veel hoger.

Ook geïnteresseerd om een website te laten maken? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!