E-mailmarketing: personalisatie en marketing automation

E-mailmarketing is nog altijd heel populair onder marketeers door de lage kosten en hoge opbrengsten. Hierdoor worden klanten natuurlijk overspoeld door e-mails. Het is dan ook zeer belangrijk om uw e-mails zo persoonlijk en relevant mogelijk te maken. Toch komt bij 50% van de marketing mails geen enkele vorm van personalisatie voor.

Enkele cijfers:

  • Gepersonaliseerde onderwerpregels zorgen voor 26% meer geopende e-mails.
  • Gepersonaliseerde e-mails leiden tot 41% meer kliks.
  • E-mail campagnes op basis van segmenten genereren tot 760% meer inkomsten. 

Hoe personaliseren?

Data over uw ontvanger

De meest eenvoudige manier om gepersonaliseerde e-mails op te stellen is op basis van gegevens van uw ontvanger:

  • Een persoonlijke aanspreking met hun naam of bedrijf.

  • Hun contactpersoon bij uw bedrijf of het kantoor in hun buurt als verzender ingeven.

  • De inhoud aanpassen op basis van de topicvoorkeuren die uw ontvanger heeft aangegeven.

Gedrag van uw ontvanger

Personalisatie op basis van gedrag is de methode die de meeste positieve resultaten kan leveren. Toch moet u hier altijd de overweging maken of u niet te ver gaat. De ontvanger mag geen 'Big Brother' gevoel krijgen. 

Als uw klant gegevens doorgeeft via een nieuwsbrief of bijvoorbeeld door het downloaden van een whitepaper kan u nadien zijn gedrag volgen op uw website. Hierdoor kan u zien welke onderwerpen, producten,... hem interesseren. Op basis daarvan kan u uw e-mail communicatie relevanter maken. Enkele voorbeelden zijn:

  • Aanbevelingen op basis van een product dat op uw website werd bekeken.

  • Suggesties om een andere whitepaper te downloaden, enkele weken na het downloaden van een 1ste whitepaper.

  • Aanbevolen producten op basis van aankopen in het verleden.

  • Gelukwensen bij het behalen van een mijlpaal op een mobiele app, zoals een mijlpaal bij het lopen van 5km.

Aan de slag

Op het eerste zicht lijkt het misschien een grote opgave om uw e-mailmarketing gepersonaliseerd te maken. Toch is dit niet noodzakelijk het geval, dankzij marketing automation tools. Ons stappenplan kan u hierbij helpen:

1) Verzamel gegevens

Data is essentieel om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van uw klanten. Verzamel daarom zoveel mogelijk relevante gegevens van uw klanten via downloads, invulformulieren en hun gedrag in uw mails, op de website, ... Als iemand bijvoorbeeld op een specifieke link in uw e-mail klikt, kan u dit koppelen aan bepaalde interesses van de klant.

2) Segmenteer

Splits de gegevens op in bepaalde categorieën. Dit kan onder meer op basis van demografie (leeftijd, geslacht, woonplaats), interesse en klantrelatie (prospect, trouwe klant, ...). Ga na welke specifieke kenmerken belangrijk zijn in relatie met uw onderneming en producten.

3) Relevante communicatie aanbieden

Op basis van de segmenten kan u bepalen welke content uw klanten ontvangen. Verkoopt u kleren, stuur een man dan geen promoties van vrouwen- of kinderkleren. Pas eventueel ook de copy aan. Het taalgebruik van 18-jarigen en 75-jarigen is sterk verschillend. Jongeren verwachten bijvoorbeeld een meer informele aanpak.

4) Maak geautomatiseerde campagnes

Creëer een event-gedreven campagne. Schrijft iemand zich in op uw nieuwsbrief? Laat automatisch een e-mail vertrekken om de klant te verwelkomen en eventueel een korting in uw webshop aan te bieden. Heeft iemand een product gekocht in uw webshop? Laat x aantal weken later een mail vertrekken met de vraag een recensie te geven over het product, aangevuld met een promotie op een gerelateerd product.

Klaar voor de start? 

Begin bij het begin, en werk systematisch door de 4 stappen heen. Heeft u hulp nodig bij het opzetten van uw e-mail marketing? Neem gerust contact met ons op.