De ideale homepagina

De homepagina van je website is de digitale voordeur van je bedrijf. Deze moet binnen de 3 seconden de juiste indruk maken door één cruciale vraag van de bezoeker te beantwoorden: what’s in it for me? Maar hoe doe je dat nu precies? Dazzle geeft je een paar handige tips-and-tricks.

KEEP. IT. SIMPLE. Laat mensen niet nodeloos zoeken naar informatie, want dat doen ze toch niet. Bekijk de website met de ogen van een buitenstaander en stel jezelf 3 vragen: 

  1. Wie ben je? 
  2. Wat doe je? 
  3. Welk probleem los je op?

Krijgt jouw bezoeker binnen de 3 seconden een duidelijk antwoord op deze 3 vragen? 

 

Schrijven is schrappen

 

Schrijf je homepagina helemaal uit. Maak logische tekstblokken en zoek hier leuke afbeeldingen bij. Laat dit dan even liggen en denk na over jouw 3-seconden-boodschap. Ga nu terug naar je tekst en schrap. Kom tot de absolute essentie van je boodschap.

 

We leven in een visuele wereld. En dat geldt ook voor jouw homepagina. Gebruik dus voldoende kwalitatieve en relevante afbeeldingen of video’s. Maar let op, maak je homepagina ook niet te druk. Bouw voldoende witruimtes in waarin je bezoeker even tot rust kan komen. 

 

Afbeeldingen worden sneller door ons brein verwerkt dan tekst

 

Een homepagina bestaat uit 2 delen: een primair en een secundair deel. Het primaire deel is zichtbaar op het scherm zonder te scrollen. Zorg ervoor dat jouw belangrijkste boodschap in dit primaire deel staat:

  • Een duidelijke en logische menubalk, inclusief zoekbalk, die ervoor zorgt dat bezoekers makkelijk hun weg vinden. 
  • Zorg ervoor dat jouw contactinformatie direct zichtbaar is en geef de bezoeker de keuze hoe hij/zij jou contacteert. Maak dit zeker een onderdeel van je menubalk én je footer. 
  • Bedenk een korte, duidelijke en eenvoudige titel die de bezoeker binnen de 3 seconden zegt wat jouw site hem/haar te bieden heeft. Beantwoord de vraag: wat doet jouw bedrijf? 
  • Je bedenkt best ook een heldere en korte baseline die een tweede vraag beantwoord: welke problemen los je voor de bezoeker op? 
  • Voeg duidelijke call-to-actions toe die de bezoeker uitnodigen om iets te doen, bijvoorbeeld zich abonneren op een nieuwsbrief, een offerte aanvragen, een afspraak maken, iets downloaden, een proefperiode aanvragen, …
  • Klantenreviews: zeer belangrijk en uiterst effectief. Als je de reviews bovendien nog kan aanvullen met persoonlijke foto’s en persoonsnamen, dan sla je een home run.

 

The power of reviews

 

De bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in jouw aanbod scrollen verder. In het secundaire gedeelte krijg je dan ook de kans om deze geboeide bezoekers extra te informeren aan de hand van onder andere:

  • Een lijst van unieke voordelen. Stel jouw lijst met unieke voordelen op met 1 duidelijke vraag van de bezoeker in het achterhoofd “What’s in it for me?”
  • Extra informatie gelinkt aan jouw product of dienst en een lijst van productspecificaties
  • Elementen die vertrouwen inboezemen zoals erkenningen, diploma’s, certificaten, prijzen, persartikelen, aantal volgers op sociale media, …

Dit zijn de bouwstenen van een goede homepagina. Nog één laatste tip: maak je website mobielvriendelijk! Meer dan 50% van al het webverkeer wordt immers met een mobiel toestel uitgevoerd. Tip: Dazzle maakt al zijn websites in Drupal of WordPress, twee platformen die gegarandeerd mobiel responsief en gebruiksvriendelijk zijn. Voor meer informatie over de webdevelopment van Dazzle, klik hier

Ben je niet helemaal zeker of jouw homepagina er 'boenk' op zit? Contacteer ons dan gerust voor een audit van jouw homepagina en een duidelijk advies over de noodzakelijke aanpassingen.