Hoe krijg je meer klanten met remarketing?

Met slimme remarketing advertenties haal je gericht websitebezoekers terug naar je site om hun aankoop af te ronden. Lees hoe en waarom in dit artikel. 

Wat is remarketing?

Eenvoudig gesteld betekent remarketing dat je dezelfde prospecten via marketing telkens opnieuw benadert. Vaak wordt in plaats van remarketing ook de term retargeting gebruikt. Technisch gezien niet hetzelfde, maar in de praktijk wel door elkaar gebruikt. Retargeting is de meest populaire vorm van online remarketing. In dit artikel behandelen we hoe je met retargeting – via onlineadvertenties – op een kostenefficiënte manier prospecten naar je website terughaalt.

Hoe werkt het?

Door je websitebezoekers een cookie toe te kennen kan je diezelfde bezoeker op een ander platform een relevante advertentie laten zien die hem aan je product of dienst herinnert. Het is namelijk makkelijker om engagement te creëren met iemand die al eerder interesse in je product of dienst heeft vertoond. Je hebt het ongetwijfeld zelf al opgemerkt: advertenties voor een goedkope vlucht die plots her en der verschijnen terwijl je inderdaad even daarvoor je volgende citytrip aan het plannen was. En ongetwijfeld heb je zelf al doorgeklikt op een aantrekkelijk aanbod dat perfect paste bij waar jij naar op zoek was. Want remarketing werkt, en wel om de volgende redenen:

  • Het stelt je in staat je op de juiste prospecten te richten. Je kan hierin net zo breed als zo specifiek gaan als je zelf verkiest.
  • Je campagne kan zo goed als om het even welk doel voor ogen hebben: meer merkbekendheid, aanbiedingen of je verkopen de hoogte in stuwen, …
  • Het vergroot aanzienlijk je kansen op terugkerende bezoekers én meer conversies omdat je interactie creëert met mensen die al hun interesse getoond hebben.

Meer voordelen van remarketing

Met remarketing bereik je je beoogde doelgroep via verschillende kanalen en op elk toestel. Kortom, je bereikt je prospecten op elk moment van de dag, op het toestel van hun keuze en het onlinekanaal van hun voorkeur. Dat je dat bovendien op een kostenefficiënte manier kan doen is mooi meegenomen. Remarketing wordt duurder naarmate je met je campagne een breder publiek wil bereiken, maar heeft het meeste kans dat je advertentie vaak wordt vertoond. Ga je erg specifiek en gericht te werk (bijvoorbeeld alle 25 tot 30 jarige Nederlandstalige vrouwen uit de regio Brussel), dan krijgen minder mensen je boodschap te zien en kijk je tegen een goedkopere campagne aan. Wel is het zo dat een erg gerichte campagne in principe in verhouding meer conversies genereert. Zo kan je effectief dat specifiek product laten zien waar die bezoeker voorheen in geïnteresseerd was.

De mogelijkheden van remarketing met Google

Remarketing kan ook op Facebook of Instagram bijvoorbeeld, maar vooral Google neemt een groot deel van de gebruikers voor zijn rekening. Dit zijn de mogelijkheden voor wie met remarketing via Google Adwords van start gaat:

  • Standaardremarketing: Google beschikt over een uitgebreid display netwerk van websites en apps dat je advertenties toont aan mensen die jouw website eerder hebben bezocht.
  • Dynamische remarketing: Hier ga je een stapje verder omdat je niet alleen eerdere websitebezoekers als parameter instelt, maar ook pagina’s over specifieke producten of diensten die door die bezoekers zijn bezocht. Zo vergroot je de kans op conversies aanzienlijk.
  • Remarketing voor mobiele apps: Specifiek gericht op bezoekers en gebruikers van mobiele websites en apps. Deze advertenties worden enkel op mobiele websites en apps vertoond aan bezoekers van je eigen mobiele website of app.
  • Remarketinglijsten voor zoekadvertenties: In dit geval krijgen je eerdere websitebezoekers advertenties te zien als ze aanvullende zoekopdrachten uitvoeren op Google voor de producten of diensten na het verlaten van je website.
  • Videoremarketing: Heb je een YouTube-kanaal of video’s op je website die een bezoeker eerder bekeken heeft? Dan bereik je hen opnieuw met remarketing advertenties op YouTube of websites en apps in het display netwerk.
  • Remarketing op basis van mailinglijsten: Dé manier om de e-mailadressen die je via je website verzamelt nog meer te laten renderen: laad de lijst (of een specifieke selectie) op en wie op de lijst staat krijgt zodra die ingelogd is bij Google Zoeken, YouTube of Gmail mogelijk jouw advertentie te zien.

Word een vertrouwd gezicht

Met remarketing slaag je erin om op regelmatige basis je doelgroep en prospecten eraan te herinneren dat jij hen iets te bieden hebt. Want dankzij de slimme parameters die je kan gebruiken om de juiste mensen te bereiken, kan je advertenties op maat laten zien. Dynamische content die de user experience van je prospect vergroot, net als de kans dat die websitebezoeker effectief bij jou terugkomt. Dat doe je terwijl je je marketingbudget onder controle houdt en met een goede ROI. Ontvang je graag een stap voor stap handleiding die je moeiteloos door Google Adwords remarketing loodst? Klik dan hier. Heb je graag de hulp van professionals om je remarketing-budget optimaal te laten renderen of wil je meer info? Contacteer ons!