Facebook: het sociale medium voor marketing bij jongeren

Facebook ligt zwaar onder vuur vanwege het Cambridge-Analytics schandaal. Ondanks de grote kritiek blijven de meeste gebruikers trouw aan het sociaal netwerk. Ook voor bedrijven blijft Facebook dus een belangrijk medium voor communicatie. Zeker bij jongeren is Facebook nog steeds het beste medium voor marketingdoeleinden.

Vlaamse jongeren blijven Facebook trouw

Uit onderzoek van de Gentse Arteveldehogeschool bij 500 jongeren tussen 15 en 24 jaar blijkt dat Facebook bij de Vlaamse jongeren het populairste sociale netwerk bij uitstek blijft. Een overzicht van welke platformen meerdere keren per dag geraadpleegd worden, maakt dit duidelijk:

  • Facebook: 80%
  • Instagram: 70%
  • Snapchat: 52%
  • YouTube: 43%

Andere grote sociale mediaplatformen, waaronder Twitter, Reddit, WhatsApp, worden heel wat minder bezocht. Zo wordt WhatsApp door 1 op 3 jongeren nooit gebruikt. Bij Twitter is dit zelfs 1 op 2. Deze kanalen zijn daarom ook minder interessant voor merkcommunicatie.

Gender- en leeftijdsverschillen

Het is dus duidelijk dat Facebook de absolute leider is qua bereik bij jongeren. Jouw communicatie enkel richten op Facebookgebruikers is weliswaar een slecht idee. Zeker in functie van de doelgroep moet je belangrijke overwegingen maken. Instagram bereikt bijvoorbeeld een veel vrouwelijker publiek, terwijl het omgekeerde waar is bij YouTube. Ook leeftijdsverschillen spelen een duidelijke rol.  Zo gebruiken jongeren van 15-19 jaar veel meer Snapchat, maar de oudere groep (19-24 jaar) is dan weer beter vertegenwoordigd op Facebook.

Gelijkaardige trend bij marketingcommunicatie

Een gelijkaardig patroon is zichtbaar bij de merkcommunicatie. Jongeren hebben een duidelijke voorkeur om de communicatie van hun favoriete merken via Facebook en Instagram te ontvangen. YouTube volgt hen hierbij op de voet. Ook bij Twitter en WhatsApp verandert de, in deze gevallen negatieve, tendens niet. Enkel bij Snapchat is er een opvallend verschil te zien. Uit ander onderzoek van de Arteveldehogeschool bleek al dat jongeren dit een zeer persoonlijk kanaal vinden en het moeilijk is als bedrijf om 'in te breken' in die hechte connecties.

Toch is het ook hierbij weer belangrijk om rekening te houden met andere factoren dan populariteit. Je service- of productcategorie speelt een ook een doorslaggevende rol. YouTube is bijvoorbeeld het belangrijkste medium als het over muziek gaat. Facebook is dan weer populairder wanneer het over sport gaat.

Kies zorgvuldig de juiste kanalen uit

Het is duidelijk dat Facebook een zeer belangrijk kanaal blijft bij jongeren, en dus veel mogelijkheden biedt om hen te bereiken met jouw marketingboodschappen. Toch zal blind content verspreiden en/of adverteren via Facebook je weinig opleveren. Het is belangrijk om oog te hebben voor je doelgroep, je eigen productcategorie én om de aandacht te verspreiden over meerdere kanalen. Hulp nodig bij je sociale mediastrategie? Neem gerust contact op!