Dé nieuwe feature van SharpSpring marketing automation: Buyer Personas!

Door buyer persona’s te integreren in de marketing automation van SharpSpring heb je de mogelijkheid om elke boodschap af te stemmen aan het specifieke profiel van elk type koper. 

Het fundament van je content: buyer persona’s

Door buyer persona’s te creëren heb je de mogelijkheid om elke boodschap af te stemmen aan het specifieke profiel van elk type koper. Buyer persona’s creëren is dé basis voor relevante content. Een buyer persona is een segmentatie van je doelgroep op basis van gedeelde karakteristieken als lead. Vanaf nu integreer je die buyer persona’s ook in de marketing automation van SharpSpring dankzij de buyer persona template. 

Hoe definieer je buyer persona’s in SharpSpring?

SharpSpring helpt je aardig op weg met een standaard template voor buyer persona’s die je zelf kan uitbreiden en aanpassen op basis van je eigen behoeftes. Welke standaardvelden/secties zijn voorzien?

  • Widget voor demografische gegevens: hierin kan je onder andere je persona een naam en een functie geven, maar ook Decision Making Unit (DMU) kenmerken, een avatar, opleiding, enz.
  • Custom Stories: een onderdeel dat erg bepalend wordt voor de unieke verkooppropositie (USP) die je aan deze persona wil gaan koppelen. Dit onderdeel bevat informatie over de verlangens en de angsten van je persona, zaken waarvoor dit persona gevoelig is, enz.
  • Section Widgets: deze widgets laten je toe die persoonlijkheidselementen van je persona in te vullen die van invloed zijn voor de aankoop-kenmerken. Denk hierbij aan beslissingscriteria, prijsgevoeligheid, enz.

Nadat je de template voor elk van je buyer persona’s hebt gecreëerd, kun je je leads op verschillende manieren hieraan matchen binnen SharpSpring. Deze video toont je hoe je de personas template van SharpSpring gebruikt.

 

Personas in SharpSpring from SharpSpring on Vimeo.

Waarom maakt deze template je leven gemakkelijker en je content gerichter?

Het grote voordeel van deze buyer persona template is dat die geïntegreerd zit in je marketing automation tool. Kortom: je bent in staat om je SharpSpring marketing automation te laten communiceren aan de hand van de buyer persona’s die je in de templates hebt ingevoerd. Een aantal voorbeelden van de mogelijkheden:

1. Dynamische e-mails

Statistieken geven aan dat gepersonaliseerd communiceren de transactieratio tot 6 keer verhoogt. En we hebben het hier niet over gepersonaliseerde naam/voornaam toestanden ... Met SharpSpring stuur je e-mails met een gepersonaliseerd onderwerp op basis van je buyer persona. Zo krijgt de CEO die je e-mail ontvangt een ander onderwerp dan zijn marketingmanager. En dat loont! Want e-mails met een gepersonaliseerd onderwerp hebben een openingsgraad die tot 30% hoger ligt. En dat is niet alles. Naast een aangepast onderwerp, kan je de ontvanger ook gepersonaliseerd beeldmateriaal én CTA’s laten zien.

Persona settings

2. Gepersonaliseerde landingspagina's

Afhankelijk van wie er op je landingspagina terechtkomt, krijgt bezoeker die lead andere content te zien op basis van de persona die je eraan hebt toegewezen. Zo haal je het maximum uit elke landingspagina.

 

SharpSpring Dynamic Landing Pages from SharpSpring on Vimeo.

3. Integreer persona's in je automation workflows

Niks is zo vervelend als irrelevante e-mails: door een slimme integratie van persona’s in je marketing automation workflow kan je ervoor kiezen om een specifieke e-mail te sturen naar iemand die een bepaalde pagina op je website bezoekt, maar enkel als die websitebezoeker ook het door jou gekozen persona heeft. Een voorbeeld: je e-mail voor bezoekers van je pagina over inbound marketing vertrekt enkel als die bezoeker ook marketingmanager is. Of je start een reeks acties op basis van een persona. Zo kan je een korting aanbieden op basis van een persona of een e-mail drip campagne lanceren.
Kortom: persona’s die je integreert in je marketing automation tool laten je toe om op de meest efficiënte manier relevante content bij je doelgroep te krijgen. Je personaliseert bovendien die content diepgaand voor maximaal engagement. Je werkt resultaatgericht en kostenefficiënt. En – erg belangrijk – je speelt optimaal in op de steeds stijgende behoefte naar een aanpak op maat.

2-richtingsverkeer: je verrijkt je analyses op een eenvoudige manier

Gericht werken is de standaard. Door de integratie van je buyer persona’s in je marketing automation, koppel je die meteen ook aan de analyses vanuit je automation tool. Je krijgt er met andere woorden veel kennis voor terug en leert je persona’s nog beter kennen. Door die kennis te gebruiken om je marketinginspanningen nog te verfijnen, werk je met steeds beter gekwalificeerde leads in je salesfunnel. Je ROI situeert zich dus niet enkel in efficiëntere marketingcampagnes, maar ook in meer waardevolle leads. En daar kan je in een resultaatgerichte onderneming alleen maar voordeel mee halen. Wil je meer weten over marketing automation via SharpSpring? We laten je graag zien hoe SharpSpring ook jouw marketingcampagnes naar een uitzonderlijk niveau tilt. Reserveer nu je demo via het contactformulier!

 

Benieuwd wat je met Inbound Marketing kan doen?

 

  • Ontdek de 4 fases van Inbound Marketing
  • Genereer meer gekwalificeerde leads
  • Transformeer je leads tot trouwe klanten
  • Leer wat je kan doen met content marketing
Inbound crowd