De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.
 

Buikgevoel of data?

We zijn niet tegen buikgevoel, integendeel. Maar als het gaat over een digitale strategie uittekenen, dan is een solide data-basis noodzakelijk. Voor je aan je digitaal actieplan kan beginnen, moet je de data verzamelen die je de juiste keuzes zullen helpen maken. Stop! Je hebt net een erg belangrijke zin gelezen. Want data die je zullen helpen de juiste keuzes te maken, zullen – eenmaal je met je digitaal avontuur van start bent gegaan – een constante blijven. Je moet namelijk constant bijsturen. En dat doe je na de nodige testen en analyses.

Leer je buyer personas kennen!

Je buyer personas zijn fictieve personages die je creëert voor elk van je ideale klanten. En neen, dit is geen leuk tijdverdrijf voor je 10-jarige dochter die dol is op verhaaltjes verzinnen. Je buyer personas liggen bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de realiteit en hebben – naast een naam – ook een leven dat je invult met achtergrondinfo en demografische gegevens gebaseerd op data, klanteninterviews en je eigen ervaring.

Focus op inbound marketing

Traditionele marketingtools hebben afgedaan. Ze zijn niet kostenefficiënt omdat ze niet inspelen op de behoeftes en het gedrag van je potentiële klant. Die klant gaat steeds vaker zelf op zoek naar informatie online. En met inbound marketing en de juiste contentstrategie, haal je die klant op een organische manier naar je website toe. Denk aan de 4 fases van inbound marketing:

  1. Reach: Je wil de juiste (nieuwe) bezoekers naar je website toe halen.
  2. Engage: Zorg voor interactie en verzamel informatie over je bezoekers met gerichte CTA’s 
  3. Activate: Stapsgewijs maak je met gepersonaliseerde content van je websitebezoeker een lead en daarna een klant.
  4. Nurture: Zorg ervoor dat je klant van je houdt. Zo komt hij bij je terug of beveelt hij je aan. Blijf je klanten voeden en behagen.

Over inbound marketing kunnen we een boek schrijven, maar om het hapklaar te houden, werd het een whitepaper. Wil je er alles over weten? Download dan hier onze whitepaper over inbound marketing.

Start met marketing automation: je online marketingmachine op kruissnelheid

Marketing automation software stelt je in staat je campagnes te optimaliseren, te stroomlijnen, te meten en uiteraard te automatiseren. Zo maak je het operationele luik van je marketingafdeling vele malen efficiënter en kan je verkoopafdeling meer sales genereren. Met de juiste marketing automation tool haal je het maximum uit je online marketinginspanningen. Sterker nog, eigenlijk staat er – nadat de boel is opgezet – een minimum aan inspanning tegenover, zeker als je je door professionals laat begeleiden. Dazzle partnert voor marketing automation met SharpSpring. Je leest meer over de voordelen van marketing automation in dit artikel.

Voer gerichte campagnes

We hadden het er ook al kort over in ons artikel met social mediatips voor de marketeer: betalende campagnes lonen. Ook Dazzle voert gerichte AdWords campagnes en werkt met advertenties op sociale media. Het biedt ons exposure op de juiste plaats en het juiste moment bij de doelgroep die we selecteren.

Analyseer en stuur bij

Analyseer en stuur bij

Meten is weten. Een gruwelijk cliché. Maar – om het met Trump zijn woorden te zeggen – it’s true, it really is. Alleen is dat hier ook écht het geval. Dazzle meet elke campagne via Google Analytics. Zo weten we welke campagnes écht werken, welke beter kunnen en wat we beter achterwege kunnen laten. Daarnaast volgen we het gedrag van onze contacten en websitebezoekers via onze marketing automation tool: SharpSpring. Zo leren we onze websitebezoekers en potentiële klanten beter kennen en kunnen we hen gerichter helpen. Hoe dat in zijn werk gaat? Het klikgedrag van elke websitebezoeker wordt geanalyseerd. We weten welke pagina’s worden bekeken en hoe lang, wat er gedownload wordt en meer van dat soort zaken. Op basis van vooraf bepaalde parameters, krijgt elke websitebezoeker op basis van zijn gedrag een leadscore. Voor de verdere opvolging van leads bestaat een vaste workflow. Als hot leads je niet vanzelf contacteren in de loop van het inbound marketing en marketing automation traject, dan doe je dat uiteindelijk zelf, via je verkoopafdeling.

Elke digitale aanpak is een plan dat je constant moet bijsturen. Dat geldt voor alles wat met je onderneming te maken heeft, maar zeker voor je digitale aanpak. De reden is eenvoudig: de digitale wereld verandert ra-zend-snel. En veel ondernemers moeten leren wat digitaal denken is. Zeker wie ook fysieke winkelpunten heeft, worstelt vaak met het startup gevoel dat het opzetten van een online entiteit met zich meebrengt. Processen die al jaren vlekkeloos lopen moeten weer in vraag worden gesteld en de digitale realiteit rijmt niet altijd met de fysieke. Het belangrijkste is dat je openstaat voor nieuwe technieken en kanalen én het advies van experten zoals Dazzle. Zo vermijd je dat je kostbare tijd en middelen spendeert aan trajecten of tools die al achterhaald zijn. Of dat je niet de juiste focus legt waardoor je niet gericht werkt. Ben je klaar voor een digitale oplossing die je business blijvend doet groeien? Neem dan contact op. We garanderen meetbare resultaten.

Meer weten over Inbound Marketing?

Inbound crowd