5 content marketingprincipes die Dazzle altijd toepast (en die ook voor jou gelden)

We blazen graag eens een heilig huisje op, maar deze 5 content marketingprincipes blijven overeind.

1. We creëren waarde voor de lezer

Content marketing werkt niet als je het enkel gebruikt om je kennis te etaleren. Dan is het namelijk geen content meer, maar reclame. En daar hebben mensen geen boodschap aan. Kijk anders eens naar de cijfers in onze whitepaper over inbound marketing. We delen kennis en informatie vanuit onze expertise of via een expert in een vakgebied waarin onze doelgroep geïnteresseerd is. Ja, het is fijn als we een artikel afleveren dat vlot leest en foutloos is, of met een vleugje humor of een leuke visual. Maar de hamvraag is: heeft onze doelgroep hier iets aan? Is het antwoord op die vraag negatief? Dan mag het idee meteen worden afgevoerd. We schrijven met onze lezer in gedachten. Waarom? Omdat mensen online op zoek gaan naar relevante informatie die ze in de praktijk kunnen omzetten. Of naar een glasheldere uitleg van een moeilijke, technische materie. Content marketing is in eerste instantie een zaak van geven. Je geeft je publiek waar het behoefte aan heeft: correcte en relevante informatie. Dit artikel is een prima voorbeeld. We vertellen je hoe wij het aanpakken en waarom. Zo zorgen we ervoor dat je er als lezer ook effectief iets aan hebt én er zelf mee aan de slag kan. Dat we daar – door dat consequent te blijven doen – mogelijk een band met onze doelgroep mee opbouwen, is mooi meegenomen. Wat ons meteen bij het 2e principe brengt.

2. We zijn consequent

Elke week minstens 1 artikel. Is er een reden of aanleiding voor een extra publicatie? Dan doen we dat uiteraard! Want we willen je dat insiders verslag van die interessante Drupal-meeting natuurlijk niet onthouden. Hoe dan ook gaat het niet op om een verwachtingspatroon te creëren waar je je niet kan aan houden. Vind een ritme dat werkt voor jou en houd je daaraan. Af en toe een publicatie of post als je weer eens inspiratie of tijd hebt is niet de juiste aanpak. Zo komen er geen resultaten en raak je gedemotiveerd. De beste methode om dat te voorkomen is een goede contentstrategie en een content kalender. Die maakt deel uit van je agenda en zorgt er mee voor dat je het overzicht blijft bewaren.

3. We hebben onze eigen stijl

Laat gerust zien wie je bent, ook door je eigen stem en stijl te hanteren in je posts. Dazzle is rechtuit. We houden niet van poespas of bullshit, maar wel van een straffe uitspraak of een vleugje controverse hier of daar. En onze lezers mogen dat gerust terugvinden in onze content. Tenslotte is dat gewoon wie we zijn en dat zullen onze klanten volmondig beamen. We weten waar we mee bezig zijn, dus waarom zouden we ons verbergen achter valse bescheidenheid? En dat geldt ook voor jouw content. Je hebt een identiteit, dus laat die spreken. Maar blijf je content professioneel benaderen, speels is leuk, maar de boodschap primeert. De boodschap… en gelezen worden.

4. SEO, SEO en SEO

Om gelezen te worden moet je ofwel kunnen terugvallen op een trouwe schare aan volgers, ofwel gevonden worden. En bij voorkeur beide. Want je wil tenslotte ook altijd nieuwe websitebezoekers blijven bereiken. En dat doe je met de juiste SEO-technieken. Toegegeven – tenzij je een onvervalste digital marketeer bent met aangeboren copywriter talenten – heb je vast een hekel aan het gebruik van keywords, long-tail zoektermen en keyword synoniemen doorheen een artikel. Want het vraagt best wat vaardigheid om je eigen stijl en identiteit in balans te houden met een evenwichtige en efficiënte spreiding van de juiste zoekwoorden. Toch is er geen ontsnappen aan, wil je resultaatgerichte content-marketing? Dan moet je je verdiepen in SEO en keyword-onderzoek.

5. We gebruiken interne links

Je hebt het vermoedelijk gemerkt in dit artikel, af en toe linken we naar een ander artikel op de Dazzle website. Dat doen we omdat we daar bijvoorbeeld dieper ingaan op een specifieke term die we hier gebruiken. Of omdat je via die interne link terecht komt op nog meer relevante content. Zo moet je er als lezer zelf niet naar op zoek. Service, heet dat! In een beweging zorgen we er zo ook voor dat Google voldoende waarde blijft hechten aan oudere content. We geven aan dat die content – net als de zoektermen die ermee verband houden – nog steeds relevant is en een plaats in de zoekresultaten verdient.

Dazzle barst van de kritische geesten. We stellen elke keer opnieuw alles in vraag. Daarom zijn we ook dol op open source en de energie die uitgaat van een gemeenschap die samen aan iets bouwt. We houden graag de touwtjes in handen. Anderzijds is het bij Dazzle vrijheid blijheid. (Jawel, dat gaat hand in hand) Want kritische geesten moet je vrijlaten, zo komen ze met straffe oplossingen voor complexe problemen. Af en toe gebeurt dat zelfs op een onorthodoxe manier aan de toog van het café om de hoek. Maar we weten wel wat discipline is, of wat er werkt als je op een efficiënte manier aan content marketing wil gaan doen. En die principes passen we rigoureus toe, omdat we resultaatgericht werken. En we garanderen meetbare resultaten aan onze klanten. Dus als je onze principes op jouw content marketing toepast, zit je goed! Laat je die liever door ons toepassen? Dat kan! Contacteer ons voor meer informatie!