AI 4 Business

Afgelopen week bezochten we het AI 4 Business Summit. Artificiële intelligentie is al jaren onderwerp van discussie. Het ene kamp ziet fantastische mogelijkheden. Het andere vreest doemscenario's zoals de overname van de wereld door robots (The Terminator, anyone?). Hoe het ook zal evolueren, de impact van artificiële intelligentie is vandaag de dag al veel groter dan mensen vaak denken. 

AI in ons dagelijks leven

Artificiële intelligentie lijkt vaak een ver van ons bed show. Toch krijgen we er al continu (onbewust) mee te maken. Denk maar aan het succes van Spotify en Netflix. Op basis van jouw gedrag geven ze steeds betere aanbevelingen over series of muziek, zodat jij langer aan hun platform gekluisterd blijft.

Een ander voorbeeld is Uber. Op basis van historische data kunnen zij nu voorspellen waar en wanneer er veel wagens nodig zijn. Ze sturen op basis daarvan chauffeurs op voorhand naar een bepaalde plek. Op die manier wordt de mens geconditioneerd om ongeduldig te zijn, en wordt de snelle service van Uber doodgewoon. Andere taxi's zullen dus dezelfde service moeten aanbieden of ze zullen gedoemd zijn steeds meer klanten te verliezen.

Wat hebben deze toepassingen allemaal gemeen? Voorspellingen of predictive analytics worden de nieuwe norm.

Netflix recommendaties


Predictive analytics

Predictive analytics is een analysetechniek die een voorspellende score aan je (potentiële) klanten toewijst. Met deze score haal je relevante informatie uit bestaande datasets. Patronen in data worden gezocht en vastgelegd en op basis daarvan worden voorspellingen gemaakt. Zo kan je met predictive analytics trends identificeren, consumenten beter leren begrijpen en data gedreven besluiten maken. De analyse gaat je niet exact vertellen wat er in de toekomst met zekerheid zal gebeuren, maar je berekent wel de kans.

Consumer neuroscience en AI

Professor Roeland Dietvorst en zijn team bij Alpha.One werken aan een zeer geavanceerde toepassing van predictive analytics. Zij vertrouwen niet op de beoordelingen van mensen, maar kijken rechtstreeks naar de hersenactiviteit bij het tonen van een product. Waarom? Omdat we ons rationeel vermogen bij beslissingen en ons beoordelingsvermogen vaak overschatten.

De hersenen bestaan immers uit 2 systemen, enerzijds een reptielenbrein, en anderzijds een jonger evolutionair brein. Het eerste zorgt voor snelle, intuïtieve en halfbewuste beslissingen. Het tweede is wat trager. Het gaat rationeel om met de beschikbare informatie, en je gaat er dus echt over nadenken. Iets wat moeite en tijd kost, en dit wil ons brein vaak vermijden. 

In de meeste situaties gebruiken we daarom nog ons reptielenbrein. Hier maakt ons brein dus beslissingen voor ons, vaak voordat we zelf nog maar beseffen waar we naar kijken. Een voorbeeld daarvan is de foto hieronder. Deze bevat geen rode pixels, maar toch geeft ons brein de rode kleur aan bij de aardbeien. Ons reptielenbrein helpt ons in dit geval om de realiteit te interpreteren.

Neusoscience en AI


Alle impulsieve beslissingen hangen dus af van het 500 miljoen jaar oude gedeelte van onze hersenen. Voor marketeers dus de uitgelezen kans om te analyseren welke producten, slogans of afbeeldingen succesvol kunnen zijn, en zo hun marketing inspanningen efficiënt in te zetten!