Content Marketing.

Communicatie is key. Sterke inhoud is hier onontbeerlijk. Een relevant nieuws artikel, een leuke foto of een intense video zorgen voor engagement en doen je bedrijf opvallen. Je wil namelijk dat je bedrijf in de kijker blijft staan en geregeld eens passeert op de tijdlijn van je potentiële klanten. Het inplannen van deze content hoeft niet ingewikkeld te zijn. Er zijn talrijke programma’s waarmee je op voorhand kan instellen welke content wanneer gepubliceerd moet worden, en op welke kanalen.

Daar eindigt het echter niet. Op je posts zal reactie komen, zowel positief als negatief. Probeer actief en snel met je publiek te interageren en antwoord op eventuele vragen. Ga negatieve comments overigens niet verwijderen maar tracht een conversatie aan te gaan met de persoon in kwestie. Constructief in dialoog getuigt van goede wil en zal bijdragen tot het positieve imago van je bedrijf.

Copywriting

Voor je content kan gaan delen en promoten, moet er natuurlijk eerst content gecreëerd worden. Je website an sich is eigenlijk waar het copywriting verhaal van je bedrijf start. Dit is vaak waar een potentiële klant voor het eerst echt in aanraking komt met jouw product of dienst. Je zal hem of haar dan ook van jouw meerwaarde moeten overtuigen.

Het schrijven van copy voor je website kan verschillende doeleinden hebben. De teksten voor je website zijn pas een eerste stap. Daarnaast heb je ook social media posts, e-mails, nieuwsbrieven, slogans, en meer. En dan moet je nog rekening houden met SEO regels als je gevonden wil worden op het wereldwijde web. Er komt dus een hoop meer bij copywriting kijken dan je denkt.

Het schrijven van sterke copy valt dan ook niet te onderschatten. Je moet weten wat je moet neerpennen, en daarvoor moet je weten waarnaar je prospecten op zoek zijn. Hiervoor grijp je uiteraard terug naar je marketingplan. Bij Dazzle beroepen we ons op de content manager en copywriters die jouw merk analyseren en de gepaste copy voorzien. Of we werken nauw samen met jouw team van pennenlikkers. Het is maar hoe je het zelf wil.

Blog posts are the cornerstone of marketing

Vaak wordt er gekozen om ook een blog op een website te plaatsen. Een blog getuigt van kennis en toont aan waar je als bedrijf mee bezig bent. Eens je hebt besloten dat je een blog op je website wil, zullen de eerste blogberichten waarschijnlijk redelijk vlot uit de pen vloeien. Je bent namelijk doorgaans expert in je eigen vak en kan dus wel wat informatie verschaffen over je business en de bijhorende uitdagingen. Of je gaat voor wekelijkse of maandelijkse blog posts, hangt af van de capaciteit van jouw bedrijf. Zorg ook hier voor een goede planning en deel steevast je blogs op social media.

Meer dan blogs: e-books, reviews en influencer marketing

Natuurlijk is content marketing méér dan alleen blogs schrijven. Het creëren van infographics valt hier ook zeker onder. Het weergeven van belangrijke informatie op een speelse manier zorgt voor ervoor dat je lezer/bezoeker meer aandacht heeft voor wat er getoond wordt op je website. Door visueel te werk te gaan, krijgen de bezoekers van je website alles in één oogopslag te zien, zonder lange, saaie teksten te moeten lezen. Video’s sluiten hier trouwens ook perfect bij aan. Mensen zijn heel erg visueel ingesteld, dus video’s zullen sneller bekeken worden dan een droge tekst.

E-books, brochures, en gidsen zijn ook vaak een meerwaarde op je website. Enerzijds omdat je op een overzichtelijke manier informatie verschaft die de bezoeker in zijn/haar tijd kan doornemen. Anderzijds zal er vaak een formulier moeten worden ingevuld vooraleer men het gewenste document kan downloaden of ontvangen. Hiermee ga je eigenlijk al wat focussen op het capteren van data of leadgeneratie. Een e-book toont ook jouw expertise aan je (toekomstige) klant. In ons geval zouden wij bijvoorbeeld een korte brochure rond WordPress of SEO kunnen aanbieden.

Eens je enkele projecten mooi hebt afgerond, kan je deze zeker showcasen op je website. Case studies tonen aan toekomstige klanten wat jouw bedrijf allemaal in petto heeft. Er is een tastbaar voorbeeld van wat de klant kan verwachten, eerder dan enkel (loze) woorden. Hier kan je ook testimonials en reviews aan koppelen. Heb je een project afgerond? Vraag je klant om een eerlijke review achter te laten op je website of naar jou te mailen zodat je deze zelf kan plaatsen. Als je nog een stapje verder wil gaan, kan je ook gebruik maken van populaire tools zoals Trustpilot waarop je een profiel maakt zodat klanten een (anonieme) review kunnen achterlaten.

Ter afwisseling werk je best ook met checklist of opsommingen op je website. Heb je duidelijke en beknopte informatie die je gemakkelijk kan oplijsten? Kies hier dan voor. Ga wel geen checklists maken met ellenlange teksten of de opsomming verliest zijn charme.

Influencer marketing is geen nieuw concept, al lijkt dat soms wel zo. Merken werken sinds jaar en dag samen met bekende koppen om hun product of dienst te promoten. Wie herinnert zich nog de Pizza Hut reclames met Tia Hellebaut? Of als we de internationale tour opgaan erkennen we Johnny Depp als het uithangbord van beautymerk Dior Sauvage. Influencer marketing is een belangrijke content marketingstrategie geworden voor veel bedrijven. We zien nu ook Instagram, YouTube en TikTok influencers massaal producten promoten. Ethisch gezien kan men zich hierbij vragen stellen, zeker wanneer het product of de influencer voornamelijk gericht is op jongere mensen. Maak dus zeker goed de afweging als je voor influencer marketing kiest. 

Leadgeneratie

Leadgeneratie is eigenlijk simpelweg een marketing techniek waarbij je interesse bij potentiële nieuwe klanten opwekt. Een lead is dus iemand die geïnteresseerd is in het product dat jouw bedrijf aanbiedt. En daar wil je er natuurlijk zo veel mogelijk van.

Om van leadgeneratie te spreken, zal je eerst je prospecten moeten definiëren. Welke mensen passen binnen mijn doelgroep an sluiten aan bij mijn buyer persona’s? Met andere woorden: wie zal interesse tonen in mijn bedrijf? Eens je deze groep mensen bepaalt hebt, kan je aan de slag met je marketing om deze prospects om te zetten in echte leads. Of je dit nu via SEO, social media advertising, SEA of e-mailmarketing doet, je zal een manier moeten vinden om potentiële klanten te overtuigen voor jouw bedrijf te kiezen. Van zodra iemand tastbaar geïnteresseerd is (d.w.z. er werd een formulier ingevuld om meer informatie rond jouw product of dienst te verkrijgen), kunnen we spreken van een lead. Dit kan gaan van het opvragen van een offerte, tot het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gids.

Vroeger werd nogal vaak aan leadgeneratie gedaan via cold calling. Je kent het wel, een call agent belt je op het meest ongelukkige moment op en jij blijft achter met irritatie. Gelukkig leert de mensheid, over het algemeen, van zijn fouten en wordt leadgeneratie vandaag de dag helemaal anders aangepakt. Interesse opwekken met boeiende blogberichten, je USP’s in de verf zetten via advertenties, of een mooie brochure aanbieden. Het zijn maar enkele van de vele opties om prospects op jouw website te krijgen. Zorg voor goede landingspagina’s en duidelijke call-to-actions (CTA) en de bal gaat aan het rollen.

Content is King message on paper in old typewriter

Relevante artikels.

Analyzing marketing tools
10 min

De kracht van online tools

Tegenwoordig is er voor alles een tool te vinden die het leven van de gebruiker vergemakkelijkt. Het is haast ondenkbaar geworden om zonder externe tools aan de slag …
keep it simple
2 min

De ideale homepagina bouwen

De homepagina van je website is de digitale voordeur van je bedrijf. Deze moet binnen de 3 seconden de juiste indruk maken door één cruciale vraag van de …
5 min

SEO checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Zoeken

Contact

Nieuwsbrief

Contact

Dazzle BV
Braemstraat 127
9050 Gentbrugge

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>