Mautic: efficiënte marketing automation software

We vertelden eerder al dat geen enkele middelgrote tot grote onderneming eigenlijk nog zonder marketing automation kan. Wie bekend is met de voordelen hiervan, geven we graag meer uitleg over de open source marketing automation software Mautic.

Marketing automation software Mautic

Mautic is een open source marketing automation platform. Het onderscheidt zich van andere marketing automation platformen doordat de basisversie gratis beschikbaar is. Bovendien kan iedereen zelf een bijdrage aan de software kan leveren.

Meer dan 200.000 organisaties hebben Mautic al gedownload en dagelijks komen er nieuwe organisaties bij. Met een zeer actieve community en de developers van Mautic is er een sterke basis voor support en ontwikkeling.

De voordelen van Mautic

  • Het gedrag van bezoekers op je website tracken.
  • Bezoekersdata verzamelen via formulieren, downloads…
  • Gepersonaliseerde marketing sturen via e-mail, social media…
  • Op basis van gedrag je contacten segmenteren, bijvoorbeeld via lead scoring.
  • Een relevante boodschap sturen naar de verschillende segmenten.
  • Volledig automatische marketingcampagnes opzetten.
  • Zorgen voor een persoonlijke boodschap met dynamische content.
  • Eenvoudige integratie met CMS systemen zoals WordPress en Drupal.

Mautic in de praktijk

Maar hoe zet je nou die marketing automation op? Hoe gaat dit juist in zijn werk? De eerste stap is uiteraard Mautic installeren op je website. Vanaf dat moment worden anonieme bezoekers van jouw website getrackt. Hier weet je echter nog niets mee.

Daarom is de volgende fase cruciaal: het verzamelen van contactgegevens. Dit doe je door waardevolle content aan te bieden aan je websitebezoekers in ruil voor hun e-mailadres en naam. Dit is het echte beginpunt voor het monitoren van jouw leads.

Je kan de potentiële klant nu aan campagnes toevoegen waarin (gepersonaliseerde) e-mails verzonden worden, leads in segmenten worden ondergebracht, een bepaalde score aan die leads wordt toegewezen…

Een belangrijke meerwaarde daarbij is dat je in Mautic de historiek van elk contact kan bekijken: de e-mails die verzonden (en geopend) werden, het websiteverkeer, welke formulieren ingevuld werden, aan welke segmenten en campagnes de lead werd toegewezen… Ook alle pagina’s die een contact bezocht op jouw website, voor de identificatie via een formulier, zijn zichtbaar!

Daarnaast zijn er rapporten beschikbaar in Mautic en kan je manueel rapporten creëren om bepaalde activiteiten makkelijk te monitoren. Hiermee kan je uiteraard heel wat tijdswinst boeken.

Tenslotte heb je het handige dashboard waarop je meteen de meest waardevolle informatie kan zien. Ook hier is er weer een standaardversie, maar je kan dit volledig naar je eigen hand zetten. 

Mautic: beste marketing automation software voor (middel)grote ondernemingen

Zoek je een manier om een optimale communicatie met klanten uit te bouwen? Wil je een marketing automation platform dat garant staat voor het genereren van opbrengst? Zoek niet verder. Met Mautic vind je alles wat je nodig hebt.

Je hoeft ons niet op ons woord te geloven. We worden geruggensteund door een studie van MarTech Advisor, een internationale bron voor marketing insights. Uit een maandenlang onderzoek naar de beste marketing automation platformen mocht Mautic zich tot ‘best fit’ kronen voor snelgroeiende middelgrote tot grote ondernemingen.

Klaar voor de toekomst

De resultaten van de studie staan gebundeld in ‘The Ultimate Marketing Automation Buyers Guide for 2020’. MarTech vertrok hiervoor vanuit zijn toekomstvisie voor marketing automation na 2020. Het bedrijf is er van overtuigd dat integratie met andere marketing tools, een verdere optimalisering van de ROI, evoluties binnen artificiële intelligentie… hun stempel zullen drukken op hoe we communiceren met onze klanten.

Score op vier onderdelen

Om te weten te komen welke marketing automation platformen daar het beste in slagen, stoelden ze hun onderzoeksmethodologie op vier pijlers: functionaliteit (features zoals lead management, inbound & online marketing, rapportering, analytics…), prijs, segmentenfocus en software deployment (in de cloud of on-premise). Op elk van deze vier onderdelen kregen de aanbieders van marketing automation platformen een score van een tot vijf van MarTech.

Onderscheiding voor Mautic

Slechts negen onder hen behaalden een score van meer dan 13,5, onderscheiding dus. Zij mogen zich ‘best fit’ noemen voor middelgrote ondernemingen. Mautic is er daar een van en gooide vooral hoge ogen op vlak van prijs (5/5), focus (5/5) en features (4,5/5). Het laat daarmee ook bekendere namen zoals Hubspot en Marketo achter zich, die een categorie lager eindigden. Met Mautic maak je dus duidelijk de juiste keuze om je verhaal perfect naar klanten te vertalen.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>