Marketingplan.

Een marketingplan is een rapport dat alle marketing en commerciële gerelateerde inspanningen beschrijft die een organisatie levert om bepaalde doelstellingen te behalen. Het plan is gebaseerd op intern en extern onderzoek.

Een digitaal marketingplan beperkt zich tot je online doelstellingen en de acties (strategisch, tactisch en operationeel) waarmee je die kan bereiken.

Een digitaal marketingplan opmaken

Het opmaken van dit plan omvat volgende stappen: 

  • Situatie analyse: wie zijn jullie, wat is je historiek en wat is je business? 
  • Hoe is je marketingmix opgebouwd (product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie)?
  • Een SWOT analyse uitvoeren (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). 
  • Digitale marketing health check: hoe zit het met je SEO (zoekmachineoptimalisatie), online campagnes en advertising?
  • Google Analytics: wat zijn je huidige online resultaten?
  • Buyer Persona’s: wie koopt bij jou? 
  • Customer Journey: welk (online) traject legt je klant af vooraleer hij/zij overgaat tot een aankoop? 

Actieplan om leads te genereren

Na deze analyse bepalen we waarop we moeten focussen  om leads te genereren voor jouw bedrijf: 

Contentplan

Wij bepalen samen met jou welke content voorzien moet worden voor welk type bezoeker (persona’s) via welk kanaal en op welk moment. Dit is wat we de content planning noemen. Hoe je deze precies gaat indelen, kies je zelf. Je kan je focus op je kanalen leggen en zo verdelen welke content wanneer op welk kanaal komt. Of je gaat de focus op de content zelf leggen en aan de hand van deze content beslissen wanneer je op welk medium gaat posten. Belangrijk is dat er ook wordt stilgestaan bij welke tags je gaat gebruiken voor je posts. Tags zijn namelijk een ideaal middel om extra visibiliteit te creëren, maar helpen ook je content te categoriseren.

Het schrijven van de teksten zelf doen wij in-house met behulp van onze content creator, die SEO-proof teksten aflevert en implementeert in jouw website. Of we werken samen met jouw vaste tekstschrijvers.

SMART doelstellingen

Het plan sluit af met het bepalen van de expliciete SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) marketingdoelstellingen en het opstellen van een concreet actieplan. Het opstellen van de SMART goals zal ervoor zorgen dat je niet zomaar doelen opstelt, maar echt goed gaat nadenken over de haalbaarheid, meetbaarheid,… van je doelen. Zo kom je later niet voor verrassingen te staan.

Marketing plan on paper

Relevante artikels.

2 min

De 9 onderdelen van het Business Model Canvas

Een business model beschrijft de manier waarop een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Het Business Model Canvas kan je hierbij helpen om dit allemaal op een transparante …
4 min

De digitale aanpak van Dazzle (en wat jij daaruit kan leren)

Je digitale luik is een volwaardige bedrijfsentiteit die vraagt om een aparte aanpak en een plan dat uitlijnt waar je naartoe wil met je onlinekanaal.
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2022

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!

Zoeken

Contact

Nieuwsbrief

Contact

Dazzle BV
Braemstraat 127
9050 Gentbrugge

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>