Je website SEO-proof maken

je website SEO proof maken door rekening te houden met design, H1, analyse enz

Google verandert elk jaar zijn geheim algoritme waardoor het soms onmogelijk lijkt om je website SEO (zoekmachine optimalisatie) vriendelijk te maken. En dat terwijl je wel graag een digitale strategie hanteert die past in de langetermijnvisie van je bedrijf. Wij geven je een aantal basics mee die ook op langere termijn je website SEO-proof zullen houden.

Contentstrategie

De tijd dat het volstond om je website te overgieten met de juiste keywords en links ligt al lang achter ons. Google houdt – net als jouw websitebezoeker – van relevantie. Daarom houdt de gebruiker ook van Google. Zo heb je meteen de reden waarom het Google algoritme zo vaak wordt aangepast. In een digitale omgeving gaat alles razendsnel. Als surfer wil je meteen ‘op de juiste golf’ zitten. En dat kan alleen als je relevante zoekresultaten krijgt. Wil je dat jouw website de waan van de dag overstijgt, dan stippel je best een contentstrategie uit om je website SEO-proof te maken.

Wat is relevant?

De hamvraag! Wie bepaalt wat relevante content is? De ‘zoeker’ of Google? Het antwoord: vaak is het een wisselwerking.

Relevantie gaat over veel meer dan keywords die op je website terug te vinden zijn. Want je bent niet de enige die een website heeft die jouw product of dienst aanbiedt. En toeval of niet, maar je concullega’s gebruiken dezelfde zoekwoorden als jij. Je zal je dus ook op een andere manier moeten onderscheiden.

De beste leerlingen van de klas worden door Google beloond met een plaatsje op de eerste rij. Een SEO-proof website is dus een mix van relevante content en user experience!

Get your story told

Bij Dazzle kiezen we resoluut voor inbound marketing en daar zijn erg veel goede redenen voor. Om te beginnen: traditionele marketing is passé. De schreeuwerige reclameboodschappen komen iedereen de strot uit. Bovendien betekent een inbound marketing traject dat je investeert in relevante content. Content waardoor je (jawel!) gevonden wordt op Google.

Met inbound Marketing doe je veel meer dan met wat keywords rondstrooien. Je zorgt voor unieke content die er écht toe doet, waar je websitebezoeker effectief iets aan heeft, niet eenmalig, maar op regelmatige basis. Waarom vindt Google dat zo leuk? Omdat je content op die manier niet verouderd is bijvoorbeeld, en omdat die content uniek is, en geen duplicaat van een ‘bevriende’ website.

Maar vooral ook omdat Google het gedrag van je websitebezoekers blijft volgen. Is je bezoeker direct weer weg? Of blijft die juist lang op de bewuste pagina en klikt hij misschien zelfs door naar andere pagina’s op je website? Als je hier scoort bij je bezoeker, scoor je ook bij Google. Het feit dat je bezoeker blijft rondhangen, betekent dat het zoekresultaat relevant was. We kunnen het met andere woorden niet genoeg herhalen, frisse, relevante en unieke content is MEGA-belangrijk.

Usability boven

Maar met content alleen kom je er niet. De inhoud van je pagina’s mag nog zo relevant zijn, als je website niet gebruiksvriendelijk is, klikt je bezoeker zo weer weg. En ook daar ligt Google om de hoek op de loer. Je hebt met andere woorden de keuze tussen dubbele winst of dubbel verlies.

Wat is bepalend voor een goede user experience? Een snelle laadtijd onder andere (internetbeestjes zijn ongeduldige wezentjes). Maar ook een overzichtelijke navigatie (een goed web design) en vooral: zorg ervoor dat je website ook op mobiel staat als een huis!

Go mobile! Go social!

Is je website niet responsief? Dan is die hopeloos verouderd. Klinkt cru, maar het is wel de realiteit. Je vliegt bij Google meteen een paar banken achteruit maar je laat ook een hoop potentiële bezoekers (en dus ook potentiële klanten) liggen.

Onderzoek wijst namelijk uit dat er meer mobiele gebruikers zijn dan desktopgebruikers én dat die mobiele gebruikers ook meer tijd online doorbrengen. Online groeien kan alleen als je een website hebt die ook voor mobiele gebruikers de ultieme user experience biedt.

Die gebruikers gaan overigens niet alleen mobile, maar ook social. Content ontdekken en zelfs zoekopdrachten gebeuren steeds vaker via sociale media. Zorg dus dat je op tijd op de juiste kar springt!

Digitale strategie

Vind je dit al straffe kost? Dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe je het beste een digitale strategie op poten zet. Want keyword research is één zaak, weten hoe je die research interpreteert en er het meest optimale traject mee samenstelt is een andere zaak.

Naast de juiste keywords zorg je er verder ook best voor dat je website overtuigende meta-data bevat en catchy titels. Check?!

Dan geven we je nog graag mee dat je in het kader van relevante content het beste vooraf je buyer’s journey uitschrijft. Dat helpt om er mee voor te zorgen dat elke stap op je website terug te vinden is en je je doelgroep altijd de meest optimale content serveert.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …
Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>