Wat is Google Search Console?


Om hoog te scoren in Google moet je website zowel inhoudelijk als technisch aan heel wat eisen voldoen. Google Search Console, een gratis tool van Google, helpt je om problemen en opportuniteiten te ontdekken. Op die manier kan je gerichter te werk gaan om je SEO te verbeteren.

Google Search Console is opgedeeld in vier onderdelen: zoekopmaak, zoekverkeer, Google-index en crawlen.

Zoekopmaak

Dit onderdeel geeft aan hoe Google jouw website in de zoekresultaten weergeeft. De belangrijkste 2 onderdelen hiervan zijn:

  • HTML verbeteringen: hier zie je alle fouten in je metadata (meta-titels en meta-omschrijvingen). Dit kunnen duplicaten, ontbrekende of te lange metadata zijn. Die metadata spelen een belangrijke rol om een potentiële bezoeker van jouw website duidelijke informatie te geven over een pagina van jouw website.
  • Gestructureerde data: dankzij de structured data kan je naast je URL, meta title en description nog meer informatie laten zien in Google. Denk maar aan de afbeeldingen bij een recept of de ratings van een bepaald product die al tevoorschijn komen in de zoekresultaten van Google. 

Zoekverkeer

Google Search Console geeft je ook heel wat informatie over hoe jouw website presteert. Je ziet hier onder meer de zoekwoorden waardoor mensen op je website terechtkomen en welke positie je voor een bepaald zoekwoord in Google bekleedt. Daarnaast krijg je een overzicht van de externe links (en naar welke content ze linken) en je interne links. Ook enige problemen op vlak van mobiele gebruiksvriendelijkheid worden hier gemeld.

Google-index

Hier vind je hoeveel pagina’s van je website door Google worden geïndexeerd of door de robots.txt worden geblokkeerd. Er zijn verschillende oorzaken waarom Google bepaalde pagina’s van je website niet indexeert. Zo kan Google bijvoorbeeld beoordelen dat je pagina’s van een te lage kwaliteit zijn of kunnen er fouten aanwezig zijn op de pagina. Andere mogelijkheden zijn dat bepaalde pagina’s door technische redenen niet toegankelijk zijn voor Google of dat dezelfde inhoud onder verschillende URL’s beschikbaar is.

Daarnaast kan je hier ook aangeven dat je bepaalde URL’s niet in de Google-index wil, tenminste als je ze een noindex-tag hebt gegeven of ze vermeld staan in je robots.txt. Anders neemt Google hen weer snel op in de index.

Crawlen

Binnen dit onderdeel worden alle foutmeldingen getoond, zoals onder meer 404 errors, die tijdens een crawl aan het licht komen. Wanneer Google tijdens het scannen van jouw website een pagina opmerkt die eigenlijk niet meer lijkt te bestaan, dan wordt deze hier gerapporteerd.

Google Search Console geeft je ook een overzicht van de crawlstatistieken van de afgelopen 90 dagen: het aantal gecrawlde pagina’s, aantal kilobytes per dag dat gedownload is en de downloadsnelheid van een pagina.

Een andere mogelijkheid die je hier hebt, is om te ‘fetchen als Google’. Dit is handig als je een nieuwe pagina creëerde die je zo snel mogelijk wil delen met de wereld. Zo hoef je niet te wachten totdat Google je pagina eindelijk opneemt in de index. Je krijgt hier ook een weergave van hoe Google jouw pagina ziet.

Vervolgens kan je ook de URL-parameters configureren in dit onderdeel. Je moet wel voorzichtig zijn want dit kan echt een groot effect hebben op de vindbaarheid van je website.  Als je niet weet wat parameters juist zijn, blijf je hier best gewoon van weg.

Tenslotte krijg je hier de mogelijkheid om je robots.txt bestand te testen en een sitemap toe te voegen, om te laten controleren door de Googlebot. 

Conclusie

Google Search Console kan je op vele vlakken helpen om hoger te komen in Google, niet alleen op technisch vlak maar ook inhoudelijk, omdat je een overzicht krijgt van welke zoekwoorden belangrijk zijn op je website.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>