Wat is een buyer persona?

De buyer persona is een uitgebreide omschrijving van je belangrijkste doelgroep(en). Die doelgroep kennen is een van de meest cruciale onderdelen van een succesvolle marketingstrategie. Wat beweegt jouw doelgroep? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Welke problemen ervaren ze? 

Wat is een buyer persona?

Hoe definieer je een buyer persona?

Informatie verzamelen

In een eerste fase ga je informatie verzamelen over je klanten. Dit zijn onder meer:

  • demografische gegevens: zoals geslacht, leeftijd, inkomen…
  • achtergrondgegevens: opleiding, scholingsgraad, carrière…
  • typerende gegevens: gedrag, hobby’s, interesses, lievelingsmerken, voorkeuren mediakanalen…

Een buyer persona vertegenwoordigt niet één specifieke doelgroep maar kenmerkt het overeenkomstige (koop) gedrag en wijze waarop doelen behaald worden. Het heeft dan ook helemaal geen zin voor elke doelgroep een buyer persona op te stellen.

Doelen en pijnpunten

In een volgende fase ga je dieper graven en op zoek naar wat de wensen, behoeften en problemen zijn. Centrale vraag: hoe bied jij met jouw product hier een antwoord op?

Waarom is een buyer persona zo belangrijk?

Iedere klant gaat door een bepaalde buyer journey. Je wil van een persoon die niet vertrouwd is met jouw merk uiteindelijk een klant maken. De juiste content op het juiste moment versturen is hierbij erg belangrijk. Het spreekt voor zich dat een goed inzicht hebben in jouw doelgroep essentieel is om de juiste informatie te geven aan elke lead, afhankelijk van de fase in de buyer journey waarin die zich bevindt. 

Niet alleen de content kan je aanpassen afhankelijk van je doelgroep, maar ook de kanalen waarop je voornamelijk op gaat inzetten. Hoe zoekt je potentiële klant naar informatie? Zoeken ze in Google? Zijn ze actief op social media, en op welke kanalen dan? Lezen ze blogs? Inzicht in die factoren zorgt ervoor dat je jouw inbound marketing inspanningen op het juiste kanaal kan toespitsen.

Uiteraard is het definiëren van je buyer persona’s slechts één onderdeel van je gehele online marketingstrategie.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>