Social media gebruik in België 2018

Wereldwijd zijn er meer dan 4 miljard internetgebruikers. Ook in ons België stijgt het aantal internetgebruikers nog constant. Hoe evolueert het digitaal gedrag van de Belgen? Hootsuite bracht de belangrijkste trends uit 2018 in kaart.

Dat we steeds vaker online te vinden zijn, is duidelijk. Het spreekt voor zicht dat het daarom belangrijk is het online gedrag van jouw doelgroep te analyseren. Die info is belangrijk om je buyer persona’s en customer journey te verfijnen, en natuurlijk ook voor het uitwerken van een digitale strategie.

Digitaal gedrag België

  • Maar liefst 10,20 miljoen Belgen waren actief op internet in 2018, een stijging met 1% ten opzichte van 2017.
  • Het aantal gebruikers van social media in België is in 2018 opgelopen tot 7,5 miljoen (9% meer dan in 2017).
  • In 2018 was het aantal mobiele gebruikers 8,81 miljoen, een toename met 5% op één jaar tijd.

Online aanwezigheid

We zitten meer dan 5 uur per dag op het internet, waarvan we ongeveer 1,5 uren aan social media spenderen.

Steeds meer mobile first

Hoewel de Belg nog voornamelijk via laptop of desktop verkiest te surfen, stijgt het gebruik van mobiele apparaten steeds sneller. Het merendeel van de tijd gebeurt dit wel via apps, die we 7 keer meer gebruiken om online te zijn dan via internetbrowsers.

Onderstaande cijfers kijken enkel naar het internetgebruik. Het aandeel van het mobiele gebruik is dus eigenlijk nog veel hoger. Data over het gebruik van Facebook tonen dit ook aan: 84% van de gebruikers gebruikt Facebook via zijn mobiele telefoon.

Online verkoop blijft groeien

E-commerce in België loopt nog altijd wat achter in vergelijking, maar toch kocht 56% van de Belgische internetgebruikers een product of dienst via een e-commerce site. Het merendeel daarvan koopt consumptiegoederen (59%). Het gemiddeld bedrag dat per Belg gespendeerd wordt aan consumptiegoederen is € 671.

Social media gebruik België

Het aantal social media gebruikers steeg in 2018 met 9%. Elke seconde kwamen er bijna 11 nieuwe gebruikers bij. Een van de oorzaken is de stijging van het aantal oudere gebruikers. Het is geen verrassing dat Facebook nummer 1 blijft. In de top 5 staan, op YouTube na, enkel producten van de Facebook holding. 

Instagram: grootste stijger en meeste groeipotentieel

De grootste stijger is Instagram, dat ook profiteert van de connectie met Facebook. Hoewel dit vaak gezien wordt als een voornamelijk vrouwelijk kanaal, is de verhouding in België toch redelijk evenwichtig: 53% van de Belgische Instagram gebruikers is vrouwelijk tegenover 47% van de mannen. Voor merken is Instagram het kanaal met het meeste groeipotentieel!

Het bereik van social media is gigantisch en wordt elk jaar groter. Reden te meer om hier ook als bedrijf aanwezig te zijn en te investeren in social media. Hoe ga je hier nu juist mee van start? We helpen je hier graag verder in ons artikel over het bepalen van jouw social media strategie.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>