Recap: SEO Benelux Meetup Gent 5 mei 2022

Waar ga je als Belg of Nederlander heen als je gedachten, tips en tricks en inzichten wil bespreken rond Search Engine Optimization? Exact, de SEO Benelux groep! Deze Facebook-groep met SEO enthousiastelingen bereikte intussen de kaap van 4000 leden en groeit nog dagelijks. Gezien de wereldwijde pandemie was het even niet mogelijk om in-person meetings te organiseren. Afgelopen donderdag was het echter opnieuw zo ver. Voor Dazzle was het de eerste SEO Benelux meetup die we bijwoonden. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: het ging onze verwachtingen te boven!

Kon je er zelf niet bij zijn en ben je benieuwd wie wat te vertellen had? Dan ben je aan het juiste adres: lees hier onze recap!

Geen verkooppraatje

Ook wij gaven de week voordien nog een opleiding Advanced SEO aan onze klant duomedia, maar bij Dazzle blijven we graag bij de pinken. Wanneer we op een interessante cursus, spraakmakend webinar of opvallende bijeenkomst stoten, schrijven we ons maar wat graag in. Dat was niet anders toen we zagen dat er opnieuw een meetup werd georganiseerd door de mensen achter SEO Benelux. Aangezien we nog onbekend waren met deze samenkomsten, hielden we (Maui en Okan) onze verwachtingen vrij laag.

Op het programma stonden drie SEO experts: Marjolein Schollaert, Michael Van Den Reym en Chantal Smink. Waar we initieel vreesden dat deze sprekers vooral een verkooppraatje zouden voeren voor hun eigen bedrijven, werden we uiteindelijk aangenaam verrast. Alle drie brachten ze hun eigen visie op SEO naar voor én wisten ze elk op hun manier het publiek aan zich te binden.

Marjolein Schollaert: How to rock future-proof on-page SEO

Marjolein, gespecialiseerd in on-page SEO, legde de focus op human-centric SEO. Haar uitgangspunt was dat Google en mensen beide dezelfde missie hebben: het begrijpen van informatie. Dat betekent dus dat we als SEO experts moeten optimaliseren voor onszelf (zijnde, mensen) en niet voor algoritmes.

Marjolein haalde de populaire leuze ‘Content is king‘ aan maar breidde deze navenant uit: content is king, but kings can also be lazy, absent or incompetent. De focus ligt dus op kwalitatieve content waarnaar mensen écht op zoek zijn. Door op deze manier te werk te gaan zal je ook alle toekomstige algoritmes voor zijn.

Key takeaway: help mensen bij het vinden van antwoorden en oplossingen, optimaliseer voor mensen en leg de focus niet volledig op Google.

Presentatie: Human centric SEO: How to rock future-proof on-page SEO

Michael Van Den Reym:  Intro tot language models voor SEO

Na een uitstekende start van Marjolein, was het de beurt aan Michael Van Den Reym, tevens SEO expert. Zijn presentatie focuste op Natural Language Processing (NLP), BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) en de (r)evolutie van language models. Hij deelde zijn visie over dergelijke taalmodellen en de impact op het SEO proces.

Michael had het onder meer over het gebruik van Python, wat uitermate geschikt is voor het automatiseren van enkele SEO taken en het controleren van grammatica en spelling. Verder ging hij dieper in op word vectors, transformers en het clusteren van keywords. Natuurlijk mag het belang van Artificial Intelligence niet vergeten worden, dus ook hier werd aandacht aan besteed. Denk hierbij aan Jasper (vroeger Jarvis), een AI copywriting tool die we bij Dazzle zelf reeds uitprobeerden.

Key takeaway: taalmodellen worden constant geoptimaliseerd en kunnen bijdragen tot een betere SEO strategie. Deze modellen zullen SEO copywriters niét vervangen maar wel versterken.

Presentatie: Intro tot language models voor SEO

Chantal Smink: De SERP als basis voor je SEO strategie

Chantal Smink, SEO’er en online strategist, zakte af naar Gent vanuit Nederland. Ook zij deelde haar eigen kijk op Search Engine Optimization. Tot haar verbazing stak zowat de hele zaal hun hand de lucht in toen zij peilde naar het gebruik van de zoekpagina’s bij SEO onderzoek (puntje voor ons kleine landje!). Haar visie was duidelijk: kies voor horizontale eerder dan verticale SEO. Anders gezegd: probeer niet zo hoog mogelijk te scoren maar zo breed mogelijk.

De SERP (Search Engine Results Page) van Google heeft de afgelopen jaren nogal wat evoluties doorgemaakt. In plaats van massaal te proberen ranken voor verzadigde woorden en markten, bewijst zij ons dat we beter specifiek aan het werk kunnen. Het gebruik van long-tail keywords neemt hier een centrale plaats in. Met een mooi voorbeeld toonde ze aan om niet te gaan inzetten op ‘wedding planner’ maar op ‘originele bruiloft organiseren’. Ga dus aan de slag met die blog op je website, op die manier wordt SEO een leadgenerator die andere kanalen gaat ondersteunen.

Key takeaway: verticaal ranken is achterhaald, horizontaal ranken is dé manier om zichtbaarheid te creëren. Interessante en goede content is key.

Presentatie: De SERP als basis voor je SEO strategie

Join de SEO Benelux groep

Wil je ook graag meepraten over SEO? Op zoek naar een plaats waar je vragen kan stellen omtrent SEO? Of op de hoogte blijven van een volgende meetup? Join de Facebook groep.

P.S. Er is ook een SEA Benelux groep én meetup binnenkort!

Relevante artikels

5 min

Recap: SEO Benelux Meetup Gent 5 mei 2022

Onlangs vond de SEO Benelux meetup plaats in Gent. Kon je er niet bij zijn maar toch benieuwd? Wij schreven deze recap!
3 min

Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics. Wat betekent dit nu?

“Prepare for the future with Google Analytics 4”. Zo kondigde Google vorige week aan in hun blog binnenkort te stoppen met het ondersteunen van Universal Analytics. Vanaf 1 …
10 min

Wat is het verschil tussen UX en UI design?

Het zijn termen waarmee je misschien al eens in aanraking kwam: UX en UI. Maar wat is het nu juist? En belangrijker nog: wat is het verschil tussen …

Zoeken

Contact

Nieuwsbrief

Contact

Dazzle BV
Braemstraat 127
9050 Gentbrugge

+32 475 60 38 94
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>