Een landingspagina: wat is het en hoe gebruik je het?

Marketeers gebruiken het woord de hele tijd maar wat is een landingspagina eigenlijk? Waar dient een landingspagina voor en waarop moet je letten als je er een maakt? Je komt er hier alles over te weten.

1. Wat is een landingspagina?

We hebben het hier over een landingspagina in een marketing context. Het gaat dus over een pagina die losstaat van je website en ontwikkeld werd met een specifiek doel of resultaat voor ogen.

Typisch voor een landingspagina is dat hij de navigatie-opties van de bezoeker die erop terecht komt, limiteert. De enige weg voor de bezoeker is die weg die jij bepaalt. De eerste vraag die je dus moet stellen is: wat wil je bereiken?

2. Doelen van een landingspagina

Een landingspagina is essentieel in een inbound strategie. Een functionerende landingspagina zorgt er ofwel voor dat je websitebezoekers doorklikken naar díe pagina waar jij hen wil krijgen, ofwel laat ze je toe informatie over je bezoeker te verzamelen. Met die informatie kan je hen op een later moment opnieuw contacteren.

Makkelijk gezegd, maar hoe zorg je ervoor dat jouw landingspagina ook effectief die conversies genereert? Hoe kan je de zogenaamde conversie van je landingspagina maximaliseren?

Click through: de conversie van een specifieke pagina verhogen

Een click through-pagina is essentieel onderdeel van je verkoopsfunnel. Dit is immers de plek waar je je websitebezoeker helemaal warm maakt voor de volgende stap. Waarom? Met een click through landingspagina vermijd je dat bezoekers op een pagina terechtkomen waar ze meteen een échte beslissing moeten nemen. Als je een potentiële klant onmiddellijk op de checkout laat terechtkomen, heeft die mogelijk het gevoel dat hij een ondoordachte beslissing neemt. Dan is die bezoeker zo weer weg. Klik!

Dat is waar de click through landingspagina voor dient. Je neemt op een doeltreffende manier je websitebezoeker bij de hand. Je verstrekt hem de juiste informatie om hem een stapje vooruit te helpen in zijn beslissingsproces. Op de volgende pagina is hij dan helemaal klaar om tot een aankoop over te gaan.

Lead creatie: het verzamelen van contactinformatie

Een landingspagina genereert leads door bezoekers aantrekkelijke give-aways te bieden

Niemand geeft zomaar contactgegevens af. Een landingspagina die leads moet genereren is altijd een zaak van geven en nemen. Daarom bevat deze pagina – naast een invulformulier voor de contactgegevens – altijd een aantrekkelijke give-away voor je websitebezoeker.

Dat kan een kortingsbon zijn, een gratis test, maar ook een E-book of zelfs een echt geschenkje dat wordt opgestuurd. In ieder geval iets wat aansluit bij de interessesfeer van je doelgroep. Het moet voldoende interessant zijn om er persoonlijke gegevens voor achter te laten. De vuistregel is: hou het kort en vraag niet meer dan nodig. Zo maak je het meeste kans op een hogere conversie.

3. De relatie tussen landingspagina, design en conversie

Het design van je landingspagina bepaalt in erg grote mate – zelfs bijna volledig – de conversiegraad. Waar moet het design van je landingspagina aan voldoen voor een maximale conversie?

  • Hou het eenvoudig. Het is een marketingprincipe dat ook hier overeind blijft. Keep it Simple.
  • Elimineer het hoofdmenu van je website. Bied je bezoeker geen andere uitweg dan de CTA’s die je zelf voorziet.
  • Zorg voor een korte, begrijpelijke én overzichtelijke boodschap.
  • Voeg een visual toe. Een relevante foto is goed, maar steeds vaker wordt er gescoord met knappe, contextuele video’s.
  • Kies voor een duidelijke CTA waarbij je je kleurgebruik optimaliseert.
  • Vraag nooit om meer gegevens dan nodig.

Wat zijn de trends? Naast het stijgend gebruik van video’s, doen illustraties het erg goed. Die passen vaak in de trend van een minimalistisch design. Ga een stapje verder en maak je landingspagina persoonlijk door die interactief te maken.

4. Test, analyseer & pas aan

Vaar niet blind. Test wat werkt en wat niet. Dezelfde landingspagina met een andere CTA kan spectaculair andere conversie resultaten geven. A/B testen dus: met andere kleuren, andere call-to-action’s of zelfs een volledig ander design.

Heatmap landingspagina

Parallel is het ook verstandig om het klikgedrag te monitoren met een heatmap. Zo krijg je betere inzichten in het gedrag van de bezoekers op je landingspagina zodat je die nog verder kan optimaliseren.

5. Marketing automation doet het zware werk voor jou

Wil je de organisatie en coördinatie van je digitale marketing stevig onder controle houden zonder je agenda te overbelasten? Marketing Automation helpt je niet alleen om je campagnes beter op te volgen, maar ook om gericht nieuwe leads te contacteren én je campagnes gedetailleerd te analyseren.

Mautic optimaliseert je campagnes en maakt je het leven makkelijker. Met landing page templates bijvoorbeeld, waarmee je op een mum van tijd een professionele landingspagina creëert. Met behulp van de beschikbare selectie forms verzamel je gegevens van bezoekers om die daarna – op het juiste moment – op een persoonlijke manier te contacteren met een drip campaign.

Relevante artikels

Man working on a laptop with the word translate on the computer screen
2 min

Je website instant vertalen met Weglot

Heb je ooit overwogen om je markt uit te breiden naar het buitenland? Dan heb je misschien al gedacht om je website te vertalen, maar vertalingen van topkwaliteit …
verschillende sociale media
5 min

7 tips voor goede social media posts in 2021

Hoe maak je goede social media posts? Hoe vaak moet je posten op Facebook? Wanneer post je best? En wat is goede content? Lees onze 7 tips!
Seo what to do and not to do
5 min

SEO-checklist: what to do and not to do

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) is het vindbaar maken van je website. Het legt de focus op organische zoekresultaten, anders dan bij bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) waar je …

Search

Contact

Contact

Contact

Dazzle BV
Kerkstraat 106
9050 Gent

+32 9 395 45 65
info@dazzle.be

BE 0873.618.820

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en kies je favoriete onderwerpen.

>>>